Inflyttarsatsning Holland

”Årets samarbete mellan olika kommuner och företag i regionen gav resultat direkt” säger Camilla Wallin Kupferberg om Gislaveds kommuns deltagande för andra gången på emigrationsmässan i Holland. ”Nu var det andra gången vi deltog vilket gjorde att vi var lite mer förberedda och nischade i vårt budskap”, fortsätter hon. Från förra årets mässa är resultatet tre familjer än sålänge– en som tar över Hörsjöns camping i Smålandsstenar under våren, en som flyttar hit ett ehandels-företag och ett par som flyttade hit förra året där och har hittat arbete.

Emigrationsmässa

Emigrationsmässan i Houten utanför Utrecht i Holland, är Europas största. Där trängs hela länder som Canada och Australien, med mindre kommuner som Åsele, och hela regioner från olika delar av världen. Flyttservice, mäklare, rekryteringsföretag och bokförsäljning om tips inför flytten kompletterar potentiella flyttdestinationer.

Gislaveds kommun deltog för andra året 2016 på mässan som gick av stapeln 13-14 februari. Den slutliga siffran är inte klar, men bara under lördagen kom 6500 besökare till 300 utställare.

Bristkompetenser lockas till Gnosjöregionen

I år delade Gislaveds kommun monter med Värnamo, och marknadsförde kommunerna men även hela Gnojsöregionen. 175 familjer visade intresse för Gnosjöregionen, varav 30 vill ta med eller starta ett företag. 125 har en direkt uttalad bristkompetens inom pedagogik, teknik, vårdsektor eller IT, eller specialister inom bygg och hantverkssektorn. övriga 50 som inte direkt är bristyrken är inom försäljning, logistik, turism m.m.

Även kompetenser som stendesigners, ismäster, smed och förskolelärare inom utomhuspedagogik visade intresse för Gnosjöregionen.

"Våra företag säger att om de inte hittar rätt kompetens så måste de flytta" säger Niclas Palmgren, "därför tog vi beslut redan 2014 om att göra denna satsning."

Nedskalad monter och förstärkt samverkan

Årets deltagande hade skalats ner rejält från den enskilda kommunens sida för att istället stärka samarbetet med grannkommuner, lokala bemanningsföretag och redan inflyttade holländare.
Lite oväntat så dök familjen som tar över Hörsjöns camping under våren upp och erbjöd sig att hjälpa till och vara ambassadörer för vår kommun. ”Vi älskar Sverige och Gislaveds kommun” var deras budskap, och hjälpte glatt till att berätta om sina erfarenheter och om vårt område.

Två bemanningsföretag hade två representanter var med på mässan i Gislaveds monter; Epab och Junic. ”Om någon hade försökt förklara för mig detta jag upplevt nu så skulle jag inte trott dem” säger Outi Mäkinen Fränberg från EPAB, och Carolina Håkansson från Junic instämmer: ”Man måste vara här och uppleva det med egna ögon, människor som planerar i flera år för att flytta från sitt land – och hela familjen är engagerad, även barnen”, säger hon. Nadja Persson som precis börjat på Junic tycker det är ett spännande sätt att hitta kandidater på, och lära känna både kollega och konkurrenter. ”Det är mycket jobb, och väldigt intensivt – människor vill ju verkligen veta allt om hur de kan flytta hit och jobba här, säger hon. ”Och här är vi ju inte konkurrenter egentligen, säger Jaana Frannson från Epab, vi är här för att marknadsföra området och vår kommun, sedan blir vi såklart glada om vi hittar bra kandidater också”, säger hon.

I år stod Gislaved och Värnamo i samma monter och samarbetade även med region Jönköping som hade monter nära inpå, samt med Ljungby kommun som fanns rakt mittemot, och Hylte som stod bredvid. Gislaved Näringsliv AB var också med i år för att kunna ta till vara på potentiella entreprenörer samt att man samarbetar kring kompetensförsörjningsfrågan i Gnosjöregionen.

Olika sätt att arbeta med kompetensförsörjning

”Vi träffade även internationella rekryterare som jobbar med svenska regioner idag för att hitta läkare, tandläkare och annan specialistkompetens. En av dem har nu börjat arbeta även med hög teknisk kompetens, och det kanske kan vara något för företag i Gnosjöregionen som inte hittar kompetensen nationellt”, säger Leif Österlind

”Ljungby hade med sig ett IT-företag som letade systemutvecklare, medan våra bemanningsföretag letade annan typ av IT-kompetens. Vi kunde därför lätt hänvisa rätt från början. IT-företaget hittade 25 kandidater, varav 1 fick anställning direkt, han blev visst lite förvånad”, berättar Camilla Wallin Kupferberg.

"Det var många lärare i år, och många har redan börjat lära sig svenska på kvällarna", säger Carina Johansson.

Nu börjar arbetet med att dels utveckla samarbetet med grannkommunerna kring hur deltagarna från mässan skall bemötas. För Gislaveds kommun så kommer Hollandssatsningen under våren att omvandlas helt till ett generellt inflyttarkoncept. Redan förra året översattes mycket av materialet till svenska. I år kommer man även att presentera ett förslag till hur konceptet kan hantera olika målgrupper av inflyttare.

Mottagningsaktivitet för nyinflyttare 2 maj

”Vi har bara en mottagningsaktivitet i år, istället för två, och det blir ett liknande upplägg som den vi hade i augusti, säger Camilla Wallin Kupferberg, där fler bjuds in.

Måndagen den 2 maj är årets inflyttaraktivitet med minimässa på Hotell Nissastigen: För holländare från på förmiddagen, för nyanlända på tidig eftermiddag där det skall finans tolkar på plats, och sedan för inflyttade nyanställda på våra företag senare på eftermiddagen.

Under helgen innan 2 maj kommer alla aktörer som vill kunna erbjuda paket av boende och aktiviteter som marknadsförs på inflyttarwebben
www.living-gislaved.selänk till annan webbplats

Inflyttarkoncept

Gislaveds kommun har länge saknat ett koncept för inflyttning och mottagande generellt, och inflyttningssatsningen för Holland har blivit ett testkoncept för metoder och material att marknadsföra kommunen och informera inflyttare.

Kampanjwebb och magasin

Kampanjwebben living-gislaved.se och magasinet Living Gislaved finns på engelska, med internationell inriktning och efter det lokala näringslivets önskemål även på svenska. Det svenska magasinet var färdigt lagom till Affärsracet i Anderstorp 27-28 maj, 2015.

Samarbete med aktörer

Uppbyggnad av konceptet och planering inför mässan har genomförts i samverkan med bl.a. fyra kreativa aktörer, mäklare, Europeisk arbetsförmedling, föreningar och bemanningsföretag.

Efterarbetet görs i samverkan med lokala aktörer från både privat och offentlig sektor där både Skatteverket, Arbetsförmedlingen, mäklare, banker, bemanningsföretag, lokala fastighetsägare och föreningar deltar.

Sidan uppdaterades senast: 2016-06-21