Den här nyheten är äldre än ett år.

Ung kvinna med armar i kors i en industrilokal

" –Jag tror att jobbet passar lika bra för oss tjejer, vi måste våga söka denna typ av jobb när intresset så tydligt finns", säger Sam Olsson

Sam vill bli underhållstekniker

Senast uppdaterad 27 april 2023

Sam Olsson studerar till underhållstekniker på yrkeshögskolan i Gislaved. Utbildningen är på 1,5 år och ger bred kompetens inom många olika sorters teknik samt kunskaper inom el och programmering.

Branschen skriker just nu efter utbildade under­hålls­tek­niker. De flesta som gått utbildningen får jobb direkt efter examen. En underhållstekniker är duktig på att lösa problem och ser till att maskinerna i produktionen flyter på så friktionsfritt som möjligt. Utan driftstopp eller andra fördröjningar.

”Jag gillar att skruva på grejer”

Sam berättar att intresset för att skruva på apparater har alltid funnits. När hon växte upp fick hon och hennes syster inte följa med pappan och brorsan ut i garaget för att mecka med bilarna. Tjejerna skulle stanna inne i köket. Det slutade med att Sam skruvade isär alla köksmaskiner i små delar för att se hur de fungerade.

– Jag har alltid gillat att skruva på grejer! När jag får en maskin, apparat eller en bil att funka igen ger det mig en kick och jag känner: Yes, nu funkar det! Det gillar jag, säger Sam.

Ville höja kompetensen för att säkra fast anställning

Sam gick fordonsprogrammet på gymnasiet. Efter några år ute i arbetslivet, där hon bland annat jobbat som operatör, insåg hon att hon behöver höja sin kompetens för att säkra en fast anställning. Sam visste också att industrin behöver utbildade underhållstekniker. Det var så hon fick hon fick upp ögonen för utbildningen och ansökte om en plats.

Så här tänker Sam om utbildningen och framtiden

Vi ställde några till Sam för att ta reda på vad hon tycker om utbildningen, om hur hon ser på framtiden och om hon rekommenderar andra att söka programmet.

Hur trivs du på skolan?

– Jag trivs väldigt bra och jag får bra stötting av lärarna. Den största utmaningen är att jag ställer höga krav på mig själv, att jag måste kunna allt. Men som underhållstekniker behöver jag inte kunna allt utantill. Det handlar om att jag ska kunna ta reda på information om hur ett problem kan lösas. Det lär jag mig i skolan, säger Sam.

Vilka kurser tycker du bäst om?

– Elen var väldigt rolig, att få klippa med kablar och koppla är kul. Matten fick jag kämpa med, den är tuff. Men jag klarade det bättre än jag trodde. Jag är nyfiken på alla kurser i utbildningen, men jag gillar de praktiska delarna bäst, säger Sam.

Hur ser du på framtiden?

Jag vill jobba på ett företag som ser mig för den jag är som person. Där det finns en lyhördhet och där alla jobbar mot samma mål, säger Sam. Jag vill jobba direkt när jag är klar med utbildningen.

Skulle du tipsa fler att plugga till underhållstekniker?

– Absolut! Underhållstekniker är ett jobb för den som gillar att skruva och mecka. Jag skulle verkligen rekommendera den som är lite klurig och intresserad av teknik att utbilda sig till underhållstekniker, säger Sam.

– Jag tror att jobbet passar lika bra för oss tjejer, vi måste våga söka denna typ av jobb när intresset så tydligt finns. Företagen inom industrin behöver inte heller vara högljudda eller smutsiga. Mer tillverkning och packning sköts numera av robotar och maskiner, men någon måste sköta maskinerna och se till dem att funkar.