Information för dig som är kund till Gislaveds kommun

Sedan 1 april 2019 är det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor till Sveriges kommuner och statliga myndigheter och för dem att ta emot det.

Autogiro

Du kan välja att betala dina fakturor från kommunen via autogiro, du väljer då om du vill ha autogiro för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill ha det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Du anmäler att du vill ha autogiro elektroniskt i en e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Skulle du efter att du gjort din anmälan om autogiro få en ny typ av faktura (tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp) och vill ha autogiro för den behöver du göra en kompleterande anmälan och det gör du på samma sätt som som en ny autogiroanmälan.

E-faktura

Med E-faktura får du din faktura elektroniskt istället för på papper.

Du kan välja att få dina fakturor från kommunen elektroniskt, du väljer då om du vill ha alla dina fakturor elektroniskt eller om du endast vill ha det för vissa typer tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp osv.

Du kan välja att få dina fakturor i något av följande elektroniskt format:

  • E-faktura till bank, privatperson.
  • PDF faktura via E-post.
  • PEPPOL-faktura, företag.
  • E-faktura till bank, företag.

Observera att om du inte fått E-faktura till din bank från kommunen tidigare måste du göra anmälan på din internetbank och inte i vår e-portal.
På din internetbank letar du upp en lista över de företag som är anslutna till elektronisk faktura, välj där Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Skulle du efter att du gjort din anmälan om E-faktura få en ny typ av faktura som tex barnomsorg, hyra, vatten och avlopp behöver du göra en kompleterande anmälan. Du gör din anmälan elektroniskt i en e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Digital brevlåda

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst.

Du som har en digital brevlåda via Kivra kommer från och med januari 2022 att få dina fakturor från kommunen skickade dit. Undantag från detta gäller dig som har anmält att du vill få dina fakturor via e-faktura eller e-post samt företag som valt att få sve-eller peppolfakturor.

Tänk på detta:

  • Om du har autogiro dras avgiften fortfarande automatiskt, även om du har digital brevlåda.
  • Du som inte vill ha fakturor från kommunen till din digitala brevlåda, ändrar det själv i din digitala brevlåda.
  • Du som vill byta från e-faktura/e-postfaktura till att få fakturorna till din digitala brevlåda, kan kontakta kommunen via kommunen@gislaved.se och meddela att du vill avanmäla e-faktura/e-postfaktura. Ange ditt kundnummer i meddelandet.

Om du inte har en digital brevlåda men vill ansluta dig till en.

En digital brevlåda skaffar du enklast genom att besöka Skatteverkets webbplats. Där får du information om vilka digitala brevlådor du kan ansluta dig till. Kommunen skickar fakturor till brevlådetjänsten Kiva.

Betalning

Betalning av en kundfakura görs till pg 4790302-6 med ocr nr som referens alternativt till bg 595-7014 med ocr nr eller fakturanr som referens.

Har du fått en påminnelse eller ett inkassokrav görs betalning enligt kravet.

Återbetalning eller kvitta ett tillgodohavande

Ett tillgodohavande uppstår i regel pga överbetalning av en faktura eller om en kreditfaktura inte kunnat kvittas mot ursprungsfakturan då den redan varit betald. Har du ett tillgodohavande kan du välja att kvitta det mot en annan befintlig faktura eller att få det återbetalt.

Har du autogiro regleras tillgodohavandet automatiskt mot befintlig alternativt kommande faktura.

Du informerar oss hur du vill reglera ditt tillgodohavande genom ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Frågor och svar gällande kundfakturor

Läs mer om vanliga frågor och svar gällande kundfakturor.


Sidan uppdaterades senast: