frågor och svar gällande kundfakturor

Här har vi sammanställt vanliga frågor och svar som kan vara till hjälp för dig om du har frågor om en faktura du fått från kommunen.

 

Betalning av faktura

Vad ska jag ange vid betalning av min faktura?

Ange fakturans ocr nummer. Du kan hitta det på två ställen på fakturan, i raden aldra längst ner på fakturan och i informationen på utbetalningskortet ovanför kundnr, fakturanr och förfallodatum. Alternatiovt kan du ange fakturans fakturanummer om du betalar till bankgiro

Kan jag välja om jag vill betala min faktura till plus- eller bankgirot som står på fakturan?

Ja du kan välja om du vill betala till plusgirot (4790302-6) eller bankgirot (595-7014) som står angivet på fakturan. Om du betalar till plusgiro krävs att du anger ocr nr, betalar du till bankgiro anger du ocr nr alternativt fakturanummer som referens.

 

Autogiro

Vad innebär autogiro och hur anmäler jag att jag vill ha det för mina fakturor?

Autogiro innebär att betalning av din faktura kommer att ske med automatik, fakturabeloppet dras automatiskt från ditt konto på angiven förfallodag. Det du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto dagen innan betalningsdagen.

För att bli ansluten till autogiro måste du skriva på ett medgivande vilket ger oss rätt att dra pengar ifrån det konto du har uppgett.

Du kan välja om du vill ha autogiro för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill ha det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Du gör en anmälan elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Kan jag betala med autogiro och samtidigt få e-faktura till min internetbank?

Ja du kan välja att betala via autogiro och samtidigt få fakturan elektroniskt till din internetbank.

Jag har tidigare betalat med autogiro men nu fungerar det inte längre, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura tex barnomsorg, hyra eller vård- och omsor) som du tidigare inte fått.

För att ändra till autogiro för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Jag har tidigare anmält att jag vill betala mina fakturor med autogiro men på min faktura står det inte autogiro, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att ditt autogiro inte blivit aktivt innan fakturan skickades.

När vi tagit emot din autogiroanmälan registrerar vi ett medgivande som vi sedan skickas till banken för godkännande och det är först när vi får tillbaka godkännandet som ditt autogiro blir aktivt. Det kan ta upp till 2 veckor för ett medvigande att blir aktivt.

Kan jag betala någon annans fakturor via autogiro? Och hur gör jag då?

Ja du betala någon annans tex en anhörig eller en sambos fakturor via autogiro.

För att bli ansluten till autogiro måste du skriva på ett medgivande vilket ger oss rätt att dra pengar ifrån det konto du har uppgett.

Du gör en anmälan elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill ha autogiro för alla typer av fakturor personen får från kommunen eller om du bara vill ha det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Det du sedan behöver göra är att se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto dagen innan betalningsdagen.

Varför står det Makuleras på talongen på min autogirofaktura?

Detta står för att du av misstag inte ska betala fakturan manuellt då den automatiskt kommer att dras från dit konto på förfallodagen.

Hur gör jag för att byta kontonr för mitt autogiro om jag tex bytt bank?

Kontakta din nya bank så hjälper de dig med detta.

När kommer pengar dras från mitt konto om jag har autogiro?

Beloppet dras från ditt konto vid förfallodatum.

Jag vill inte betala mina fakturor med autogiro längre, hur gör jag?

Du avanmäler autogiro elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill avanmäla autogiro för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill avanmäla autogiro för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Om jag tex inte hade pengar på mitt bankkonto när min faktura skulle dras via autogiro, kommer då fakturan att dras vid ett senare tillfälle?

Nej, försök till dragning görs inte vid ett senare tillfälle. Betala istället in fakturan manuellt.

 

Hur kan jag välja att få min faktura skickad till mig?

I vilket format kan jag välja att få min faktura?

Du kan välja att få din faktura i något följande format:

  • E-faktura till bank, privatperson.
  • E-faktura till bank, företag.
  • E-faktura (formaten: Peppol och Svefaktura).
  • PDF faktura via mail.
  • Digital brevlåda - Kivra
  • Pappersfaktura.

 

E-faktura till Internetbank

Vad innebär e-faktura till internetbank och hur anmäler jag att jag vill ha det om jag INTE haft det från er tidigare?

E-faktura till din Internetbank innebär att du får din faktura skickad till dig elektroniskt till din bank, där fakturan går att titta på och betala.

Önskar du att få din faktura på detta sätt anmäler du det via din internetbank. På internetbanken letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura, välj Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som e-faktura till min internetbank men har fått fakturor i annat format, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura som tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg som du fått tidigare.

För att ändra till E-faktura för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag även en pappersfaktura om jag får e-faktura eller mail faktura?

Nej, när du är anmäld till e-faktura till din internetbank får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Har du autogiro kommer pengarna att dras vid förfallodag.

När får jag e-fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala en e-faktura?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en påminnelse.

Vad händer om jag byter bank när jag har e-faktura till bank?

Om du byter bank måste du göra en ny anmälan om e-faktura i din nya internetbank.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura till internetbank?

Har du frågor om betalningen, kontakta din bank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Kan jag få och betala någon annans fakturor i min internetbank? Och hur gör jag då?

Ja du få någon annans tex en anhörig eller en sambos fakturor till din internetbank.

Du gör en anmälan elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill ha e-faktura för alla typer av fakturor personen får från kommunen eller om du bara vill ha det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura till internetbank?

Du avanmäler e-faktura elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill avanmäla e-faktura för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill avanmäla e-faktura för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

 

PDF- faktura via E-post

Vad innebär PDF faktura via e-post och hur anmäler jag att jag vill ha det?

Att du får din faktura skickad till en e-postadress i pdf-format.

Önskar du att få din faktura på detta sätt anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill anmäla pdf-faktura via e-post för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill anmäla det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som pdf via e-post men har fått fakturor i annat format, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura som tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg som du tidigare inte fått.

För att ändra till pdf-faktura via e-post för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Jag vill inte längre få mina fakturor som pdf via e-post, hur gör jag för att avanmäla det?

Du avanmäler pdf-faktura via e-post elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill avanmäla pdf-faktura för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill avanmäla det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

 

PEPPOL-faktura

Vad innebär peppol faktura och hur anmäler jag att jag vill ha peppolfaktura?

Peppol är en internationell standard för meddelanden som tex fakturor mellan affärsparter.

Önskar du att få din faktura på detta sätt anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill anmäla PEPPOL-faktura för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill anmäla det för en viss typ av fakturor som tex tex bygg och miljö avgifter eller vatten och avlopp.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som PEPPOL men har fått fakturor i annat format, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura som tex bygg och miljö avgifter eller vatten och avlopp som du tidigare inte fått.

För att ändra till PEPPOL för din nya fakturatyp anmäler du det elektroniskt i vår e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Jag vill inte längre få mina fakturor som PEPPOL, hur gör jag för att avanmäla det?

Du avanmäler PEPPOL elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill avanmäla PEPPOL-faktura för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill avanmäla det för en viss typ av fakturor som tex tex bygg och miljö avgifter eller vatten och avlopp.

 

Digital brevlåda

Vad är en digital brevlåda och hur gör jag om jag vill ansluta mig till en?

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och kommuner digitalt istället för på papper. Genom en digital brevlåda tar du emot din post på ett säkert, miljövänligt och snabbt sätt. Det går också snabbare för dig att få dina fakturor och du kommer åt din post via din digitala brevlåda när som helst.

En digital brevlåda skaffar du enklast genom att besöka Skatteverkets webbplats. Där får du information om vilka digitala brevlådor du kan ansluta dig till.

Kommunen skickar fakturor till brevlådetjänsten Kiva.

Varför får jag min faktura till min digitala brevlåda, jag har inte anmält att jag vill ha det?

Du som har en digital brevlåda via Kivra och inte aktivt valt att du inte vill få brev från Gislaveds kommun dit kommer från och med januari 2022 att få dina fakturor från kommunen skickade dit istället för på papper.

Hur gör jag om jag inte vill få fakturor till min digitala brevlåda från kommunen?

Du som inte vill ha fakturor från kommunen till din digitala brevlåda, ändrar det själv i din digitala brevlåda. Vi kan inte göra detta åt dig.

Välja att inte få brav från Gislaveds kommun i iOs/Iphone:
Öppna kivra och klicka på MER
-> Inställningar
-> Avsändare
-> Brev
-> Sök upp och klicka på Gislaveds kommun
-> Stäng av att du vill få digital post i kivra från den här avsändaren.

Hur gör jag om jag vill byta från e-faktura/e-postfaktura till att få mina fakturor till min digitala brevlåda?

För att få din faktura till Kivra istället för pdf-faktura via e-post eller som e-faktura till din internetbank behöver du avanmäla ditt tidigare val.

Du avanmäler pdf-faktura via e-post eller e-faktura till din internetbank elektroniskt i vår e-tjänst eller så kan vi skriva ut en blankett och skicka till dig för underskrift. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Du kan välja om du vill avanmäla det för alla typer av fakturor du får från kommunen eller om du bara vill avanmäla det för en viss typ av fakturor som tex barnomsorg, hyra eller vatten och avlopp.

Om jag har autogiro för en faktura som jag har fått till min digitala brevlåda, kommer fakturan dras via autogiro?

Om du har autogiro dras avgiften fortfarande automatiskt, även om du har fått den till din digital brevlåda.

 

Tillgodohavande (överbetalning eller kreditfaktura)

Vad menas med ett tillgodohavande och hur gör jag för att reglera mitt tillgodohavande?

Ett tillgodohavande uppstår i regel pga en överbetalning av en faktura eller om en kreditfaktura inte kunnat kvittas mot ursprungsfakturan. Ett tillgodohande kan kvittas mot annan befintlig faktura eller återbetalas, du som har ett tillgodohavande meddelar hur du vill reglera det genom att ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Har du autogiro regleras tillgodohavandet automatiskt mot befintlig alternativt nästkommande faktura.

Vad gör jag om jag har fått en kreditfaktura men jag redan har betalat ursprungsfakturan?

Då har du ett tillgodohavande som du kan kvitta mot annan befintlig faktura eller så kan du få det återbetalt, du meddelar hur du vill reglera tillgodohavandet genom att ansöka elektroniskt i e-tjänst alternativt kan en blankett skrivas ut eller skickas till dig. E-tjänst och blankett finner du i vår e-portal under rubriken kommun och politik Länk till annan webbplats., vill du få en blankett skickad till dig kontaktar du kommunen genom e-post alternativt telefon.

Har du autogiro regleras tillgodohavandet automatiskt mot befintlig alternativt nästkommande faktura.

Vad gör jag om jag har fått en kreditfaktura och jag inte har betalat ursprungsfakturan?

Då behöver du inte göra någonting, dessa två fakturor kommer att kvittas emot varandra.

 

Övrigt

Referenskrav på fakturan

Har du någon typ av referenskrav på din kundfaktura så är det viktigt att du alltid anger den till säljaren.

Sidan uppdaterades senast: