frågor och svar gällande kundfakturor

Jag har tidigare fått mina fakturor som e-faktura eller som pdf via mail men nu har jag fått en pappersfaktura, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på något av följande;
att vi i samband med byte av vårt ekonomisystem har gått igenom vårt kundregister för att uppdatera och säkerställa dess information. Det distributionssätt som du tidigare anmält till oss kan i samband med detta fallit bort.
Eller att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

Vill du ändra distributionssätt anmäler du det till oss i följande e-tjänster i vår e-tjänst portal under kommun och politik;

Jag har tidigare fått mina fakturor med betalsätt autogiro men det är borttaget, varför? Och hur gör jag för att få autogiro igen?

Det beror i regel på något av följande;
att vi i samband med byte av vårt ekonomisystem har gått igenom vårt kundregister för att uppdatera och säkerställa dess information. Det betalsätt som du tidigare anmält till oss kan i samband med detta fallit bort.
Eller att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

Vill du ändra ditt betalsätt till autogiro anmäler du det via en e-tjänst i vår e-tjänst portal under kommun och politik;


I vilka format kan jag välja att få mina fakturor?

Du kan välja att få din faktura i något följande format:

  • E-faktura (formaten: Peppol och Svefaktura).
  • E-faktura till bank, privatperson.
  • E-faktura till bank, företag.
  • PDF faktura via mail.
  • Pappersfaktura.

Vad innebär e-faktura till internetbank?

Att du får din faktura skickad till dig elektroniskt till din bank, där fakturan går att titta på och betala elektroniskt.

Vad innebär PDF faktura via mail?

Vi kan även skicka pdf-fakturor till en mailadress. Önskar ni detta så kontakta kommunen och ange vilken mailadress ni önskar få fakturorna skickade till.

Jag har tidigare anmält att jag vill få mina fakturor som

e-faktura eller som pdf via mail men har fått vissa fakturor i det formatet men någon faktura som papper, varför? Och hur gör jag för att ändra det?

Det beror i regel på att du fått en ny typ av faktura (tex banomsorg, hyra eller vård- och omsorg) som du tidigare inte fått.

Vill du ändra distributionssätt för den nya typen anmäler du det till oss i följande e-tjänster i vår e-tjänst portal under kommun och politik;

Hur anmäler jag mig till e-faktura till bank om jag inte haft det tidigare från er?

Det anmäler du via din internetbank, i banken letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Hur anmäler jag mig till peppolfaktura eller pdf-faktura via mail?

Det anmäler du via en e-tjänst i vår e-tjänst portal under kommun och politik;

Referenskrav på fakturan

Har du någon typ av referenskrav på din kundfaktura så är det viktigt att du alltid anger den till säljaren.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag även en pappersfaktura om jag får e-faktura eller mail faktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på den e-fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en e-faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag den e-fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala en e-faktura?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank när jag har e-faktura till bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura till bank?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura till bank?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.




Sidan uppdaterades senast: 2020-06-22