E-faktura för dig som är företagskund till Gislaveds kommun

Sedan 1 april 2019 är det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor till Sveriges kommuner och statliga myndigheter och för dem att ta emot det.

Gislaveds kommun använder sig av formatet svefaktura.

Svefaktura

Hur gör jag för att få svefaktura?

Kontakta kommunen och meddela att ni vill ha svefakturor.

Vilken information behövs?

Ange ert id för svefaktura. Ange även om ni har något referenskrav och isåfall om det kan vara olika referenser för olika fakturor till er. Har ni endast en referens så ange vilken.

 

Faktura till bank

En elektronisk faktura skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på och betala elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

Via din företagsinternetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Gislaveds kommun och fyll i anmälningsformuläret..

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickas en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

 

PDF faktura via mail

Vi kan även skicka pdf-fakturor till en mailadress. Önskar ni detta så kontakta kommunen och ange vilken mailadress ni önskar få fakturorna skickade till.

Sidan uppdaterades senast: 2020-03-04