E-faktura för leverantör till Gislaveds kommun

Från och med april 2019 blir det lagkrav på att skicka elektroniska fakturor till Sveriges kommuner och statliga myndigheter.

Den standard för elektronisk faktura som Gislaveds kommun använder är i första hand Peppol. Har ni inte möjlighet att skicka Peppol tar vi även emot Svefaktura. Klicka här för att läsa mer om formatet på de olika standardernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gislaveds kommuns identifierare för Peppol är 0007:2120000514. Identifierare för Svefaktura är SE212000051401 eller GLN/EAN 7362120000517. Vår VAN-operatör är InExchange.

Vid utskick av testfaktura använd Ref.kod 0RV och meddela i ett mail till kassan@gislaved.se att en testfaktura är på väg.

Så här gör du

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har tagit fram en vägledning för dig som leverantör för offentlig sektor:

För att underlätta för dig som leverantör har Gislaveds kommun ett samarbete med en leverantör som kan leverera enkla lösningar som genererar elektroniska fakturor. Om du inte vill investera i någon programvara erbjuder Gislaveds kommun dig en helt kostnadsfri tjänst där du manuellt kan registrera upp till 100 fakturor per år. Efter du klickat på länken nedan måste du skapa ett konto där du fyller i nödvändiga uppgifter.

Det här ska fakturan innehålla

Det finns vissa saker som du måste tänka på när du vill fakturera Gislaveds kommun. Det handlar främst om uppgifter som är viktiga för kommunen att få in, för att rätt verksamhet ska debiteras.

Sidan uppdaterades senast: 2018-12-11