Kommunen klättrar i näringslivsranking

Den uppåtgående trenden fortsätter även i år. För fjärde året i rad klättrar vi i Svenskt Näringslivs ranking.

Under tisdagen presenterade Svenskt Näringsliv resultatet för 2019 års ranking av Sveriges 290 kommuner. Undersökningen är en attitydundersökning som kommunens företagare fått svara på kombinerat med statistik från SCB, Statistiska centralbyrån och UC, Upplysningscentralen. Vårt resultat visar på ett förbättring jämfört med föregående år genom att vi klättrar 29 placeringar till plats 128.

- Vi håller i trenden kring att förbättra vår placering. Det märks att det vi har gjort och det ständiga arbetet med kommunens företagsklimat ger resultat. Det skapar också en hållbar framtid för unga entreprenörer, säger Carina Johansson (C), kommunstyrelsens ordförande.

Undersökningen visar att företagarna i kommunen allmänt tycker att det blir bättre år för år. Svarsfrekvensen är nästan 60% vilket ligger högt över riksgenomsnittet på 49%.

- Det är väldigt glädjande att vi fortsätter att klättra. Det här bekräftar att vi på rätt väg men också att vi har mycket kvar och göra. Vi kommer nu intensifiera arbetet med att få det bästa företagsklimatet, säger Anton Sjödell (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

Ökning på flera områden

Det sammanfattande omdömet ökar i år igen, till 3,50 från förra årets nivå på 3,40. Ökat resultat ser vi bland annat inom frågorna allmänhetens och även kommunens attityder, företagens egna initiativ, tillämpning av lagar och regler samt dialog med kommunledning.

- Det är härligt att se när aktivt arbete över flera år ger resultat, nu fortsätter vi med det gemensamma arbetet för att nå ett ännu bättre företagsklimat, säger Marie Johansson (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Bland kommunerna i Jönköpings län är Gislaveds kommun en av sex kommuner som går framåt, tillsammans med Eksjö, Habo, Jönköping, Nässjö och Sävsjö. För första gången på fyra år återfinns nu alla kommuner i länet på den övre halvan av landets 290 kommuner.

- Det är glädjande att, för fjärde året i rad, se den positiva utvecklingen i mätningen. Vi har ett starkt näringsliv och en bra dialog som vi vill utveckla ändå mer. Det är med lyhördhet, tydlighet och handlingskraft som vi gör skillnad, säger Leif Österlind, VD för Enter Gislaved AB.

Utvecklingsområden

När företagarna får ranka vilka prioriteringar de tycker är viktigast önskar de ökad förståelse mellan kommun och näringsliv samt fler bostäder. Just fler bostäder är ett av kommunfullmäktiges prioriterade mål, att det fram till 2030 ska byggas 800 nya bostäder.

- Även om resultatet är bra finns det mycket kvar att göra för att möta upp företagen på ett bättre sätt. En av de saker vi behöver se över är hur vi kan vara mer tydliga med uppföljning kring frågor som är viktiga för företagen samt att skapa en bättre förståelse mellan oss, säger Erik Zaar, tf kommundirektör.

Undersökningen visar också att kommunens resultat för nyföretagsamhet sjunker totalt men ökar bland unga. Karolina Borg, regionchef för Ung Företagsamhet Jönköping bekräftar den bilden och berättar att intresset hos unga kring att driva UF-företag är mycket högt. Under läsåret 2018/2019 drev 42% av eleverna i en årskull ett UF-företag. Den siffran gör att vi placerar oss näst högst i länet. Riksgenomsnittet är 30%.

Om undersökningen

Svenskt Näringsliv gör varje år en undersökning av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Undersökningen består bland annat av en enkätundersökning till företagarna.

Syftet är att låta företagare i var och en av Sveriges kommuner ge sin bild av hur de tycker att företagsklimatet i den egna kommunen är. Enkätsvaren används sedan tillsammans med statistik och andra undersökningar för att göra en sammanvägande rankning av företagsklimatet i kommunerna.

Ta del av undersökningen ”företagsklimatlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster” i sin helhet på svenskt näringsliv´s webbplats.

Sidan uppdaterades senast: 2019-09-24