INNEHÅLL

Rasmus, sistaårselev på gymnasiet, sitter vid köksbordet och studerar med hjälp av dator.

Rasmus Eriksson läser sista året på ekonomiprogrammet med inriktning juridik vid Gislaveds gymnasium. Han tycker att studera på distans har fungerat mycket bra för honom. Foto: Elin Gunnarsson

Plugg vid köksbordet när skolan är stängd

Coronaviruset påverkar oss alla på olika sätt. Vi har träffat gymnasieeleven Rasmus Eriksson och läraren Jenny Petrén vid Gislaveds gymnasium. De berättar om deras nya vardag, genom distansarbete.

Rasmus Eriksson är en av gymnasieeleverna som nu studerar på distans. Han läser sista året på ekonomiprogrammet, juridikinriktning. Rasmus tycker att det hittills fungerat bra att ”plugga hemifrån”.

- För mig är det skönt. Det finns inte samma störningsmoment, som ibland, när man är i skolan. Men det kräver också självdisciplin att göra uppgifterna man får av läraren, säger Rasmus.

I Rasmus klass har lärarna ofta krävt att en uppgift ska lämnas in direkt i anslutning till lektionens slut, eller en utvärdering om vad som gjorts under lektionen. Han anser att det bidrar till att man faktiskt är med på lektionen och gör vad man ska.

Tekniken fungerat fint

För Rasmus del har tekniken fungerat bra, utan krångel. Vid intervjutillfället har Rasmus tidigare på dagen genomfört en opponering av hans gymnasiearbete tillsammans med två klasskamrater och en lärare via Skype, ett digitalt verktyg för videokonferenser.

Rasmus, sistaårselev vid gymnasiet, sitter vid ett köksbord med sin dator.

Rasmus Eriksson. Foto: Elin Gunnarsson

- Jag trodde till en början att det kanske skulle strula, men för mig har tekniken fungerat superbra, säger Rasmus.

Samtidigt finns det vissa ämnen han anser att tekniken för distansarbete inte fungerar lika bra för, exempelvis matematik.

- Matte är ett ämne där jag förstår bättre när läraren är i samma rum som jag, där den kan förklara en uppgift på papper eller på tavlan. Det kan ibland vara svårt att gå vidare om man fastnar på en uppgift, tycker Rasmus.

Saknar den sociala relationen

Överlag har Rasmus anpassat sig till den verklighet som råder nu. Han berättar att han saknar den sociala relationen med vänner han har i skolan, men när läget är som det är just nu, med distansarbete är det bara att anpassa sig och acceptera rekommendationerna.

Någon som också saknar den sociala relationen i skolan dessa dagar är lärare Jenny Petrén som undervisar elever på barn- och fritidsprogrammet och samhällsprogrammet i pedagogik och beteendevetenskap. Hon träffar dagligen sina lärarkollegor på plats i gymnasiet men hon saknar sina elever.

- Det är så tyst i skolan utan våra elever, vi saknar dem väldigt mycket. Även om distansundervisningen fungerar väldigt bra så är det ett stort tomrum här i skolan, säger Jenny.

Läraren Jenny sitter vid skrivbord och tittar på dator

Jenny Petrén är lärare i pedagogik på Gislaveds gymnasium. Hon tycker övergången till digital undervisning gick smidigt men att det är alldeles för tomt i skolan.

Övergången gick smidigt

För Jenny och hennes kollegor gick det väldigt snabbt från det att beskedet om att distansundervisning skulle införas tills dess att den var i gång. Under en omställningsdag satt gymnasiets personal tillsammans med kommunens IKT-pedagoger, som är specialister på digital kommunikation, för att planera inför att verksamheten skulle bli digital. Övergången gick väldigt smidigt och Jenny upplever att eleverna anpassade sig snabbt och är med på noterna.

- Från en dag till en annan genomförde vi helt plötsligt vår ordinarie undervisning på distans. Från att ha gått från klassrumsledd undervisning så sker nu all undervisning och kontakt med elever via nätet, säger Jenny.

Kvinna tittar in i kameran

Jenny Petrén, Gislaveds Gymnasium.

Varje morgon loggar eleverna in och får sina instruktioner via den elektroniska plattformen Vklass. I slutet av lektionen redovisar de uppgifterna. Eleverna kan följa andra som är inloggade i "klassrummet" samtidigt och de kan ställa frågor till Jenny via både chat och
privat meddelande. De använder skype för att genomföra samtal men väljer bort kameran.

- Än så länge är det inte någon som velat visa sig live. Jag tänker mig att de passar på att sitta i sängen med datorn i knät,
i soffan eller vid köksbordet och
pluggar i fritidskläder och då är
det skönt att slippa ha kameran på,
säger Jenny.

Arbetsbelastningen har omfördelats

Närvaron har på vissa håll stigit i takt med att undervisningen blev digital. Jenny tror att många kan gynnas av det här sättet att arbeta i lugn och ro, att det är skönt att koppla bort det sociala spelet för ett tag. Samtidigt finns det sannolikt andra elever som har svårare att koncentrera sig hemma.

Genom övergången till digital undervisning har förutsättningarna ändrats även för hur Jenny lägger upp sitt arbete. Arbetsbelastningen har omfördelats då digital undervisning kräver mer planering och efterarbete. Samtidigt är det ofta mindre att göra under själva lektionen.

- Jag som älskar att föreläsa och undervisa i klassrummet får nu lära mig ett helt nytt sätt att arbeta. Det är konstigt, spännande och lärorikt på samma gång, säger Jenny.

Sidan uppdaterades senast: 2020-04-03