Den här nyheten är äldre än ett år.

6 elever med checkar och blommor står på en scen tillsammans med representanter från Rotary.

Övre raden från vänster: Per-Arne Johansson, Kenan Mesic, Thomas Carlsson, Maja Skogsberg, Jaana Ek och August Andersson. Nedre raden från vänster: Linda Okopinski och Emil Odin.

2023 års musikstipendier utdelade

Senast uppdaterad 28 mars 2023

Fyra elever från musikskolan fick under en ceremoni med efterföljande konsert, ta emot 2023 års musikstipendium från Gislaveds Rotaryförening. Vid samma tillfälle belönades en elev också med Boxhults musikstipendium.

Onsdagen den 22 mars, mottog fyra elever från Musikskolans Gislaved, 2023 års musikstipendium från Gislaveds Rotaryförening. Stipendierna på vardera 3000 kronor delades ut till August Andersson, kontrabas, Emil Odin, elbas, Linda Okopinski, klarinett och Maja Skogsberg, sång. Dessutom fick Kenan Mesic, gitarr, vid samma tillfälle ta emot Boxhults musikstipendium (tidigare Smålandia musikstipendium) på 6000 kronor.

Ceremoni med efterföljande konsert

Stipendiekonserten som anordnades i Konsertsalen är ett mångårigt samarbete mellan Gislaved Rotaryförening och musikskolan. Förutom en symbolisk check på stipendiesumman, fick stipendiaterna också blommor och ett inramat fint diplom, textat av Jaana Ek från Gislaved Rotaryförening. Efter att stipendiaterna mottagit stipendiet framförde de var sitt solostycke. Vid konserten medverkade också Musikskolans orkesterar Symphonic Band, Kammarorkestern och Gitarrorkestern.

På plats vid utdelningen var Thomas Carlsson och Jaana Ek från Gislaveds Rotaryförening, samt Per-Arne Johansson som representerade Boxhult. Även Veronika Lorentzson, rektor på Musikskolan Gislaved, närvarade och var den som presenterade de medverkande.

Om musikstipendiet

Gislaveds Rotaryförenings musikstipendium delas ut en gång per år sedan 1999 och är tänkt som ett stöd och en uppmuntran till musikaliskt ambitiösa elever på Musikskolan i Gislaved. Stipendiet ska användas till kurser, instrumentköp eller annat ändamål som främjar elevens musikaliska utveckling.