Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Gör en felanmälan

Kontaktfamilj och kontaktperson

Som kontaktfamilj eller kontaktperson kan du hjälpa ett barn eller ung person som behöver stöd.

Som kontaktfamilj tar du emot ett barn i ditt hem någon helg i månaden eller så ofta som barnet behöver.

Som kontaktperson ger du stöd i vardagen till ett barn eller en ungdom. Ni träffas och gör något tillsammans utanför hemmet, vanligtvis en gång i veckan.

Vem kan bli kontaktfamilj eller kontaktperson?

Som kontaktfamilj och kontaktperson är du en trygg vuxen med stabil tillvaro. De barn och ungdomar som är i behov av kontaktfamilj eller kontaktperson har olika behov och intressen och därför behövs alla olika typer av kontaktfamiljer och kontaktpersoner.

Varför behövs kontaktperson eller kontaktfamilj?

Ett barn kan behöva en kontaktfamilj eller kontaktperson av många anledningar. Några exempel kan vara:

  • Barnet behöver fler trygga vuxna, barnet och familjen har ett bristfälligt nätverk eller nätverk långt bort.
  • Barn och ungdomar som är utsatta, mobbade och som blir isolerade behöver närvaro och bekräftelse av en annan person.

Läs personliga berättelser

Hur är det att vara kontaktfamilj eller kontaktperson? På webbplatsen mininsats.se. kan du ta del av personliga berättelser. Där kan du också läsa mer om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller kontaktperson.

Anmäl ditt intresse för att bli kontaktfamilj eller kontaktperson

Anmäl ditt intresse av att bli kontaktfamilj eller kontaktperson via vårt anmälningsformulär. Du kan också kontakta en familjehemssekreterare genom att ringa till kommunens kontaktcenter 0371 – 810 00.

Frågor och svar - Kontaktfamilj och kontaktperson

När du anmält ditt intresse kommer en familjehemssekreterare att ta kontakt med dig. Du får veta mer om vad det innebär att vara kontaktfamilj eller kontaktperson och du får tillfälle att ställa frågor och reflektera inför ett blivande uppdrag.

Det är viktigt att varje barn får en kontaktfamilj eller kontaktperson som möter just det barnets behov. För att skapa de bästa förutsättningarna gör kommunen en utredning. Utredningen innebär att vi tar utdrag ur register, gör hembesök (om du ska bli kontaktfamilj) och genomför intervjuer.

Efter utredningen matchas du med ett barn. Varje barn har sitt speciella behov och dess behov matchas med en familj eller person som har de rätta förutsättningarna att uppfylla just dessa behov. Ibland kan du få vänta innan du får ett uppdrag.

Vi följer de rekommendationer som Sveriges kommuner och regioner (SKR) ger för ersättning till kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Ersättningen består av en arvodesdel och en omkostnadsdel.

Arvodet är en ersättning för ert uppdrag och omkostnadsersättningen ska täcka de kostnader ni har för barnet, tex. aktivitet, mat, resor.

Hur ofta ett barn är hos sin kontaktfamilj varierar utifrån vilket behov barnet har. Det vanligaste är att barnet är hos sin kontaktfamilj en helg i månaden.

Hur ofta ett barn träffar sin kontaktperson varierar utifrån vilket behov barnet har. Det vanligaste är att barnet träffar sin kontaktperson 1-2 timmar i veckan.

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefon

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Kontaktcenter har öppet för besök måndag 8-16, tisdag till fredag 9-16.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.