Gislaveds kommun logotyp

Direktkontakt

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt
Gör en felanmälan

Konsumentvägledning

Du som bor i Gislaveds kommun kan få kostnadsfri rådgivning i konsumentfrågor, via Gislaveds bibliotek.

För tillfället är tjänsten som konsumentvägledare vakant på grund av tjänstledighet och rekrytering pågår.
Tillsvidare hänvisar vi till Hallå konsument för hjälp med konsumentfrågor.

Vid enklare ärende och hjälp med utskrift av blanketter kan man kontakta biblioteket i Gislaved 0371-81993

Exempel på frågor som du som konsument kan få hjälp med:

  • Förköpsråd: information före köp av varor och tjänster.
  • Reklamationer: råd efter köp av varor och tjänster som inte motsvarar vad som utlovats.
  • Konsumenträtt: information om vilka rättigheter och skyldigheter du som konsument har.

När du handlar från en privatperson

Om du har handlat en vara av en privatperson så gäller inte Konsumentköplagen. Det innebär att jag som konsumentrådgivare inte heller kan hjälpa till vid tvister. Du kan heller inte pröva en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden. Behöver du hjälp kan du vända dig till en advokat eller jurist.

Allmän konsumentinformation

Hallå konsument

Konsumentverket har mycket information och ger oberoende vägledning på webbsidan Hallå Konsument.

Konsumentverket

Hjälp och råd på många olika områden till exempel boende, bilar, mat, miljö, Internet, energi och resor finns att få på Konsumentverket.se.

ECC Sverige

ECC kan ge information och råd när du handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Mer information hittar du på eccsverige.se

Råd och Rön

Tidskriften Råd och Rön skriver om och gör tester av varor och tjänster ur ett konsumentperspektiv. Råd och Rön har även "Svarta listan", en lista på företag som struntar i Allmänna Reklamationsnämndens beslut och tips på hur olika vardagssituationer kan göras bättre på radron.se.

Svensk Handel

Svensk Handel arbetar med näringspolitik och arbetsgivarfrågor för Sveriges handelsföretag. På svenskhandel.se finns även en varningslista över vad de anser är oseriösa företag.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

ARN är en statlig myndighet som prövar många typer av konsumenttvister men inte alla. Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument. Det är avgiftsfritt att få sin tvist prövad. Besluten är en rekommendation om hur en tvist bör lösas. Majoriteten av företagen följer besluten. ARN erbjuder ingen rådgivning. Läs mer på arn.se

Fler länkar om konsumentvägledning

Boupplysningen

Boupplysningen är Sveriges största bostadsguide och samlar svar på frågor som kan uppstå kring boende. Läs artiklar och guider om boende på boupplysningen.se.

Villaägarna

Villaägarna arbetar för bättre villkor för alla Sveriges småhusägare. Läs mer om vad de kan hjälpa till med på villaägarna.se.

Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en organisation som arbetar bostadspolitiskt för Sveriges hyresgäster. På hyresgästföreningen.se hittar du mer information.

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumenternas energimarknadsbyrå är en självständig byrå som informerar om och ger råd samt vägledning i frågor som rör el, gas och fjärrvärme. Rådgivningen är kostnadsfri. På energimarknadsbyran.se hittar du mer information.

Telekområdgivarna

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för TV, telefoni och bredband. Kontaktuppgifter och mer information hittar du på telekomradgivarna.se.

Konsumenternas försäkringsbyrå

Konsumenternas försäkringsbyrå ger dig opartisk information och vägledning utan någon kostnad.

konsumenternas.se kan du som privatperson att tolka villkor, jämföra bank- och försäkringsprodukter, och att gå vidare om du är missnöjd med ett beslut.

Elpriskollen

Jämför elpriser och avtal hos Energimarknadsinspektionen på elpriskollen.se

Framkalla bilder på nätet

Om du vill framkalla bilder på nätet kan du jämföra olika företag på framkallabilderonline.se.

Prisjakt

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. På prisjakt.nu kan du jämföra priser för många olika varor och tjänster.

Nyheter om konsumentvägledning

2023-01-10 Bedragare påstår att de ringer från Konsumentverket

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal. Konsumentverket betalar heller aldrig ut någon ersättning till konsumenter. Lämna aldrig ut personuppgifter över telefonen. Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen.

2023-01-04 Vägledande dom ökar chanserna att få pengarna tillbaka vid bedrägerier

Under 2022 ökade antalet bedrägerier mot främst äldre bankkunder kraftigt. Bankerna har tidigare ofta låtit människor som lurats av bedragare stå för hela förlusten själva, men Högsta domstolens, HD, vägledande dom från i somras ger många drabbade goda möjligheter att få tillbaka sina pengar.

Tips!
Skydda dig mot telefonförsäljare

Många av de som söker konsumentrådgivning har ofrivilligt ingått avtal med telefonförsäljare. Ett sätt att minska mängden samtal från telefonförsäljarna är att spärra telefonen med hjälp av spärrtjänsten NIX.

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefon

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Kontaktcenter har öppet för besök måndag 8-16, tisdag till fredag 9-16.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.