Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Överklaga beslut
Om du tycker att kommunen har fattat ett felaktigt beslut kan du överklaga beslutet.
Så här överklagar du
Om du anser att ett beslut som kommunen har fattat är fel så finns det två olika sätt att överklaga, genom laglighetsprövning eller förvaltningsbesvär.
Laglighetsprövning
Laglighetsprövning innebär att du överklagar ett beslut som du anser inte har fattats på rätt sätt. Du kan också överklaga om du anser att kommunen har beslutat om något den inte har rätt att besluta om. Beslutet ska överklagas hos Förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då beslutets protokoll har satts upp på kommunens officiella anslagstavla.
När du överklagar ett beslut måste du skriva vilket beslut det gäller och varför du anser att beslutet är felaktigt. Om Förvaltningsrätten bedömer att kommunens beslut fattats på lagligt sätt kan rätten avslå din överklagan. Godkänns din överklagan upphävs kommunens beslut och måste tas upp igen.
Förvaltningsbesvär
Beslut som påverkar dig personligen, till exempel beslut om bygglov eller ekonomiskt bistånd, överklagas genom förvaltningsbesvär. Vid en överklagan genom förvaltningsbesvär prövar en av förvaltningsrätterna själva sakfrågan och kan ändra kommunens beslut.
Det är bara den som är berörd av beslutet som har rätt att överklaga. I beslutet du får från kommunen står det hur du gör för att överklaga. Överklagandet måste göras inom tre veckor från det datum du fick beslutet.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.