Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan

Överklaga beslut

Om du tycker att kommunen har fattat ett felaktigt beslut kan du överklaga beslutet.

Så här överklagar du

Om du anser att ett beslut som kommunen har fattat är fel så finns det två olika sätt att överklaga, genom laglighetsprövning eller förvaltningsbesvär.

Laglighetsprövning

Laglighetsprövning innebär att du överklagar ett beslut som du anser inte har fattats på rätt sätt. Du kan också överklaga om du anser att kommunen har beslutat om något den inte har rätt att besluta om. Beslutet ska överklagas hos Förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då beslutets protokoll har satts upp på kommunens officiella anslagstavla.

När du överklagar ett beslut måste du skriva vilket beslut det gäller och varför du anser att beslutet är felaktigt. Om Förvaltningsrätten bedömer att kommunens beslut fattats på lagligt sätt kan rätten avslå din överklagan. Godkänns din överklagan upphävs kommunens beslut och måste tas upp igen.

Förvaltningsbesvär

Beslut som påverkar dig personligen, till exempel beslut om bygglov eller ekonomiskt bistånd, överklagas genom förvaltningsbesvär. Vid en överklagan genom förvaltningsbesvär prövar en av förvaltningsrätterna själva sakfrågan och kan ändra kommunens beslut.

Det är bara den som är berörd av beslutet som har rätt att överklaga. I beslutet du får från kommunen står det hur du gör för att överklaga. Överklagandet måste göras inom tre veckor från det datum du fick beslutet.

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.