Den här nyheten är äldre än ett år.

Sverigefinnarnas dag

Senast uppdaterad 24 februari 2023

Den 24 februari firas Sverigefinnarnas dag för att uppmärksamma den sverigefinska minoriteten.

Idag är det Sverigefinnarnas dag. Sverigefinnar är en nationell minoritetsgrupp i Sverige som uppskattas till drygt 700 000 personer. Gislaveds kommun ingår i förvaltningsområdet för finska och idag hissar vi upp sverigefinska flaggan för att fira dagen.

Tänään 24. helmikuuta on ruotsinsuomalaisten päivä. Ruotsinsuomalaiset ovat yksi ruotsin kansallisista vähemmistöistä ja ryhmän suuruus on suunnilleen 700 000 henkilöä koko maassa. Gislavedin kunta kuuluu suomenkielen hallintoalueeseen. Tänään liputamme ruotsinsuomalaisten omalla lipulla ja juhlistamme päivää.

Högtidsdag i Sverige sedan 2011

Sverigefinnarnas dag är en högtidsdag som har uppmärksammats i Sverige sedan 2011. Syftet med dagen är att synliggöra den sverigefinska minoritetens historia, kultur och språk som en del av det svenska kulturarvet.

År 2012 beslutade Svenska Akademien att 24 februari i Akademialmanackan ska anges som Sverigefinnarnas dag då datumet är den finländske folklivsforskaren och författaren Carl Axel Gottlunds födelsedag. Carl Axel levde 1796 till 1875 och hade en betydande roll i att förstärka det finska språket bland finländare i Sverige.

Finskt förvaltningsområde

I Gislaved uppmärksammas Sverigefinnarnas dag extra på grund av att kommunen sedan 2018 är förvaltningsområde för finska språket. Det innebär att finsktalande invånare i kommunen har ett förstärkt skydd och större rättigheter att till exempel använda sitt språk i kontakt med kommunen.

Finska föreningen i Gislaved firar dagen med en musikshow från 1950- och 60-talet.