Nya brandbilar till räddningstjänsten

Senast uppdaterad 22 september 2023

Två fabriksnya släckbilar har levererats till räddningstjänsten i Gislaved-Gnosjö.

För invånarna och räddningstjänstens medarbetare är det viktigt med moderna och pålitliga fordon. De senaste tillskotten i räddningstjänstens fordonsflotta är två släckbilar som kommer vara placerade i Hestra och Gnosjö.

– Våra fordon byts ut enligt en investeringsplan och nu var det dags för två nya släckbilar, berättar Ricki Boman, driftssamordnare på räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö.

– Gislaved och Gnosjö kommuner har under några år gjort stora satsningar för att uppdatera räddningstjänstens fordonsflotta. Med dessa två nya släckbilar som levererats till Hestra och Gnosjö är vår fordonspark ”up to date”. Detta kommer göra skillnad för våra brandmän då vi kan möta olyckor på ett bättre sätt, säger Niclas Palmgren, ordförande i räddningsnämnden.

De gamla släckbilarna kommer till användning

Nytillskotten innebär att en släckbil från 1991 och en från 1999 byts ut. De kommer inte skrotas utan komma till användning på andra sätt. Den ena kommer framöver att förvaras i ett av de beredskapslager som finns inom totalförsvaret, och det andra fordonet ska skeppas till Ukraina.

– Många utryckningsfordon har förstörts i kriget så den behövs verkligen där, säger Niclas Palmgren.

En kvinna och tre män står leendes framför en brandbil.

Christine Hästmark, vice ordförande i räddningsnämnden, Alexander Josefsson, platschef Hestra brandstation, Niclas Palmgren, ordförande i räddningsnämnden och Ricki Boman, driftsamordnare på räddningstjänsten.