Kommunens näringsliv är fortsatt i topp!

Senast uppdaterad 13 december 2023

Grattis till kommunens företag! Vi behåller vår andraplats i 2023 års tillväxtindex för Jönköpings län, enligt kreditupplysningsföretaget Syna.

Kommunens företag ligger fortfarande i toppen för tillväxt i Jönköpings län. Likt förra året hamnar vi på andra plats bland länets kommuner. På första plats kommer Gnosjö och Värnamo blir trea. Synas tillväxtindex uppmuntrar en stabil utveckling i näringslivet och lyfter fram kommuner där många företag växer.

– Vi ser flera tecken på fortsatta och nya satsningar hos vårt näringsliv. Det är glädjande att det också syns i mätningar", säger kommundirektör Stefan Eglinger.

I kommunen finns det 131 företag som samtliga har ökat sin omsättning, nyanställt och gått med vinst under 2023, visar undersökningen Bästa Tillväxt 2023 som kreditupplysningsföretaget Syna gjort.

– Vi har i grunden ett tryggt näringsliv som fortsätter att leverera trots de utmanade tiderna", säger Anton Sjödell, kommunstyrelsens 1:e vice ordförande med ansvar för näringslivsfrågor.

Om priset Bästa tillväxt 2023

Kreditupplysningsföretaget Syna, granskar årligen tillväxten i Sverige och delar ut priset Bästa Tillväxt till den kommun i varje län där företagen växer bäst. Syna granskar boksluten från alla svenska aktiebolag och utmärkelsen går till den kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

Tre värden mäts när Syna granskar företagen:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Läs mer om priset och företagen i kommunen som uppfyllt alla kriterier på Synas webbplats.