tre barn står på ett berg med utsikt i bakgrunden.

Gislaved – länets mest barnvänliga kommun

Senast uppdaterad 14 maj 2024

Gislaved är länets mest barnvänliga kommun. Det visar en ny sammanställning som försäkringsbolaget Länsförsäkringar gjort.

Försäkringsbolaget har undersökt hur barnvänliga alla landets kommuner är, sett ut barnens perspektiv. Sedan har de rankat våra 290 kommuner. För Gislaveds del toppar vi listan över Jönköpings läns barnvänligaste kommuner 2024.

Vägt samman 14 olika variabler

I undersökningen har man identifierat, analyserat och vägt samman 14 olika variabler. Man undersökt kommunernas erbjudande inom fritid, idrott, skola och trygghet. Försäkringsbolaget har alltså närmare tittat på exempelvis fritidsgårdar, idrottshallar, fotbollsplaner och grönområden men också bibliotek samt personaltäthet i förskola. Alla variabler avspeglar sammantaget hur barnvänlig kommunen är utifrån barnens perspektiv.

Ta del av hela undersökningen på Länsförsäkringars webbplats

Besök och telefon

11.30-12.30