ett antal personer tar ett symboliskt första spadtag ur en jordhög. I bakgrunden sitter en man i en grävskopa.

Första spadtag för storsatsning i centrala Gislaved

Senast uppdaterad 20 juni 2024

Nu har man tagit det första spadtaget på Stationsallén i centrala Gislaved för vad som kommer att bli fem huskroppar med såväl lägenheter och parkeringshus som förskola och verksamhetslokaler för kommunala ändamål.

Redan 2018 gick kommunen ut med en markanvisning för området. Man önskade att byggbolag skulle skicka idéer och förslag på hur man skulle vilja utveckla området. Det Värnamobaserade företaget Bygga GWG vann markanvisningen. De har sedan dess projekterat och planändrat området. I början av 2024 stod det klart att det lokalt förankrade bostadsbolaget Nivika förvärvat projektet av Bygga GWG samtidigt som man försiktigt började riva den gamla gymnastiksalen för att ta vara på tegelfasaden. Den ska återanvändas i nybygget. I veckan blev det äntligen dags för det första spadtaget på området.

Förskola, andra verksamhetslokaler och parkeringsplatser

Från kommunens sida ser man mycket positivt på att en privat lokal aktör storsatsar i kommunen. Det har skrivits ett 25-årigt hyreskontrakt med byggbolaget för en förskola med sex avdelningar, parkeringsplatser men även andra verksamhetslokaler.

- Det sänder viktiga signaler när privata aktörer aktivt väljer att satsa i vår kommun. Det kommer även att bli ett mycket fint tillskott av nya bostäder på en av de mest centrala platserna i Gislaved, säger Anton Sjödell (M) som är kommunalråd och samhällsutvecklingsnämndens ordförande.

- Vi har haft ett gott samarbete med de privata aktörerna hela vägen och det känns glädjande att man nu även kommit till det första spadtaget. Det kommer att bli ett lyft för kommunen och alla invånare, säger kommunstyrelsens ordförande Marie Johansson (S).

Om arbetet går enligt plan kommer inflyttning av de första hyresgästerna att ske i mitten av 2026.

Besök och telefon

11.30-12.30