Gängsnacket – ett viktigt samtal för en barndom utan brott

Senast uppdaterad 13 september 2024

Hur kan vi förhindra att barn och unga dras in i kriminella gäng? Ta del av polisens råd om hur du kan förebygga att ditt barn lockas in i brottslighet.

Polisen varnar för att kriminella gäng utnyttjar allt yngre barn för att begå brott. Det är ett växande problem där även barn så unga som tio till tolv år blir inblandade.

Gängmedlemmar kan finnas runt skolor, i centrum och i bostadsområden. De närmar sig barn genom att vara vänliga, bjuda på mat och ge presenter för att skapa en känsla av samhörighet. De riktar sig både till pojkar och flickor och utnyttjar även barn med intellektuella funktionsnedsättningar. Målet för gängen är att själva undvika straff genom att låta barn utföra brotten.

Läs broschyren "Gängsnacket"

För att nå ut till föräldrar har polisen lanserat broschyren ”Gängsnacket – en guide för föräldrar och andra viktiga vuxna”. Den innehåller praktiska råd för föräldrar om hur man kan upptäcka om ens barn hamnat i dåligt sällskap.

Broschyren finns på flera olika språk och går att ladda ner som pdf på Länsstyrelsens webbplats.

Tecken att vara uppmärksam på:

• Barnet börjar ljuga och undanhålla saker
  • Barnet får nya, äldre vänner
  • Barnet kommer hem med nya kläder eller elektronik
  • Barnet slutar be om pengar och verkar ha egna resurser
  • Barnet gör eller tar emot stora betalningar via Swish eller bank
  • Barnet använder två mobiltelefoner
  • Barnet förändrar sitt beteende och får nya värderingar

Detta lockar gängen med:

• Dyra kläder och accessoarer
  • Status och respekt
  • Känslan av att tillhöra en gemenskap

Du som förälder spelar en central roll för ditt barn. Fortsätt ställa frågor och lyssna aktivt. Om ditt barn ljuger, försök att skapa en öppen dialog.

Så skyddar du ditt barn:

• Engagera barnet i fritidsaktiviteter
  • Stötta skolarbetet
  • Dela tid tillsammans som familj
  • Sätt tydliga gränser och ha en öppen dialog

Kommunen erbjuder stöd

Kommunen erbjuder olika typer av stöd för dig som ung, förälder eller som familj.

SSPF

Socialtjänst, skola, polis, fritid (SSPF) arbetar gemensamt med förebyggande arbete riktat mot ungdomskriminalitet och ungdomar i riskzon för kriminalitet. SSPF är en samverkansform som riktar sig till familjer och ungdomar mellan 12 och 19 år

Familjebehandling

Behöver du som förälder råd och stöd i att sätta gränser och vägleda ditt barn? Känner du oro för din ungdom? Kanske har ni mycket konflikter i familjen och svårt att kommunicera med varandra? Då kan familjebehandling vara till hjälp.

Ung individ

Ung individ är en verksamhet som hjälper dig mellan 13 och 25 år att få stöd, råd och behandling kring alkohol och droger.

Fältverksamheten

Fältarna jobbar förebyggande och uppsökande med ungdomar i åldern 12-18 år. De finns på de ställen ungdomar vistas, som exempelvis skolor, fritidsgårdar, allmänna platser och även på internet

Besök sidan "Familj, barn och ungdom" för mer information om stöd som erbjuds.

Annat stöd

BRIS – Barnens Rätt I Samhället

Bris nationella stödlinje för barn: 116 111

Brottsofferjouren

Stödlinje för brottsoffer, vittnen eller anhöriga. Ring 116 006 eller besök deras webbplats.

Mind

Föräldralinjen – en stödlinje för dig som är orolig för ett barn. Ring 020-85 20 00 eller besök webbplatsen.Länk till annan webbplats.

Polisen

Anmäl eller tipsa via 114 14.

Du kan också tipsa på polisens webbplats.Länk till annan webbplats.

Vid akuta ärenden, ring 112.

Telefontider

Besök receptionen