Kommunen klättrar i rankingen för Företagsklimat 2024

Senast uppdaterad 26 september 2024

Idag presenterade Svenskt Näringsliv årets rankning av näringslivsklimatet och Gislaveds kommun klättrar till plats 127 från 148. Det är en förbättring med 21 platser.

– Det är glädjande att vårt arbete ger resultat. Med högst svarsfrekvens i landet visar våra företag ett starkt engagemang kring Näringslivets utveckling i Gislaveds kommun vilket skapar en bra grund för fortsatt förbättringsarbete. Vi ser framsteg, men är medvetna om utmaningarna inom infrastruktur, bostäder och kompetensförsörjning.  Arbetet fortsätter för att skapa de bästa förutsättningarna för näringslivet, säger Niclas Hiljemark VD för Gislaveds näringslivsbolag Enter.

Bland kommunerna i Jönköpings län är Gislaveds kommun en av fyra kommuner som går framåt, tillsammans med Tranås, Gnosjö och Värnamo.

– Bra att vårt arbete med näringslivsutveckling i Gislaveds kommun går i rätt riktning men vi har fortsatt mycket potential att arbeta med," säger Anton Sjödell (M), 1 vice ordförande i kommunstyrelsen.

Om undersökningen ”Företagsklimat”

Varje år får företagare i Sverige möjlighet att bedöma företagsklimatet i den egna kommunen. På Företagsklimats webbplats kan du läsa mer om undersökningen och hur företagen i Gislaveds kommunen har svarat. Där hittar du även vår rankingplacering och en uppdelning på varje faktor som ingår i rankingen. Dessutom finns samlad kommunstatistik för dig som vill ta reda på mer om Gislaved kommun.

Om rankingen

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2024 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomfördes under första kvartalet 2024 och ytterligare en tredjedel statistik från SCB och UC.

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00