Lustgasanvändning bland unga ökar

Senast uppdaterad 09 oktober 2024

Lustgas har blivit ett allt vanligare berusningsmedel bland unga, och användningen har ökat även i vår kommun. Ta del av riskerna med att använda lustgas och vad du som tonårsförälder kan göra.

På senare år har lustglas blivit allt vanligare som berusningsmedel. En ökning av användningen kan ses i hela Sverige, så även i vår kommun. Lustgastuber har hittats på flera ställen i kommunen, främst vid skolgårdar och på andra allmänna platser, berättar Mimmi Börjesson, säkerhetssamordnare.

– Vi ser ett behov av att arbeta förebyggande med frågan eftersom användandet av lustgas har ökat. Både ungdomar och vårdnadshavare behöver få kännedom om riskerna med att använda lustgas, säger Mimmi.

Varken olagligt att köpa eller använda

En stor del av problematiken ligger i att lustgas varken är olagligt att köpa eller använda. Det finns inte heller någon åldersgräns. Lustgasen kan köpas i patroner gjorda för gräddsifoner och i stora tuber i vanliga livsmedelsbutiker och via nätet.

– Planen från regeringens sida är att det ska införas en åldersgräns på 18 år framöver. Men tills dess behöver vi samverka i frågan, både verksamheter inom kommunen, men även med polis och föräldrar. Vi ser exempelvis över möjligheten att bjuda in socialtjänst och polis till kommande föräldramöten i skolorna, berättar Mimmi.

Lustgas kan ge allvarliga skador

Många tror att lustgas är ofarligt, men det stämmer inte. Den som använder lustgas i berusningssyfte riskerar allvarliga skador på nervsystemet och hjärnan. Den största risken med lustgas ses vid upprepad användning. Ju mer lustgas man använder, desto större risk för allvarliga skador.

Lustgasanvändning kan till exempel ge nervskador med känselbortfall i armar och ben. Man kan få svårt att stå och gå. Det kan även ge psykiska problem med ångest och kognitiv nedsättning liknande demens. Det ger också ökad risk för blodproppar.

Vad kan du som förälder göra? – Ta del av Länsstyrelsens broschyr

Prata med ungdomar i din närhet om riskerna med lustgas. Eftersom lustgas ger ett kortare rus är det inte säkert att du märker på ditt barns beteende att hen använt lustgas. Däremot
finns andra tecken att vara uppmärksam på. Lustgaspatroner eller tuber tillsammans med ballonger är ett tydligt tecken på användning av lustgas.

Ta del av Länsstyrelsens broschyr som ger dig kunskap om riskerna med att använda lustgas och vad du som tonårsförälder kan göra. Den finns även översatt till andra språk.

Telefontider

Besök receptionen