Thomas Johansson, ny förvaltningschef för räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö.

Thomas Johansson är ny förvaltningschef för räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö från januari 2025.

Thomas Johansson - ny förvaltningschef för räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö

Senast uppdaterad 11 oktober 2024

Det är nu klart att Thomas Johansson, 56, blir ny förvaltningschef för räddningstjänsten i Gislaved och Gnosjö kommuner.

- Det känns oerhört bra och inspirerande att gå in i rollen som förvaltningschef för Räddningstjänsten Gislaved-Gnosjö, berättar Thomas.

Med hans långa erfarenhet av olika roller inom räddningstjänsten har Thomas ett väl utvecklat nätverk som han hoppas kommer gynna verksamheten framöver. Han ser som en fördel att han har erfarenhet av både mindre och större organisationer, såväl rent kommunala som kommunalförbund. Det ger flera perspektiv som är bra att ha med sig. Han lägger ett stort värde i ett tydligt och kommunikativt ledarskap där tillit och öppenhet är viktigt. Han tror på kraften att involvera och engagera medarbetare, vilket skapar en positiv arbetsmiljö där alla känner sig sedda och hörda.

- Jag har haft förmånen att leda olika team och hantera varierande uppdrag, vilket har gett mig en stor förståelse för både strategisk planering och operativt genomförande, berättar Thomas.

En viktigt prioritering för Thomas är att bidra till medarbetarnas utveckling. Han är övertygad om att varje individ har potential att växa och han strävar efter att stödja dem i deras personliga och professionella resa.

- Genom att skapa en kultur av lärande och tillit, kan vi tillsammans nå våra gemensamma mål och fortsätta bygget av en stark organisation, säger Thomas.

Över 30 års erfarenhet av räddningstjänst

Thomas har sina rötter utanför Helsingborg, men är sedan fem år tillbaka bosatt i Jönköping. Han har lång erfarenhet från olika delar av arbeten inom räddningstjänsten. Thomas började som brandman inom Helsingborgs brandförsvar 1989 och har sedan arbetat med olika roller inom räddningstjänsten, allt från brandman till räddningschef.

Närmast kommer Thomas från en tjänst som distriktschef inom räddningstjänsten Skåne NV. Där har uppdraget varit att bygga upp, leda och strukturera all RiB-verksamhet (räddningtjänstpersonal i beredskap) inom förbundet som har verksamhet i fem kommuner. Innan dess har Thomas även arbetat inom räddningstjänsten i Jönköping, vilket gör att han känner väl till organisationerna inom Räddsam F (mångårigt samarbete mellan räddningstjänsterna i Jönköpings län).

- Det känns väldigt bra att vi nu anställer Thomas som har en väldigt lång erfarenhet. Det kommer gagna vår organisation Gislaved-Gnosjö räddningstjänst, säger Niclas Palmgren som är räddningsnämndens ordförande.

Sportintresserad

På sin fritid gillar Thomas att resa och uppleva olika kulturer. Han har dessutom ett intresse för idrott, framför allt ishockey. Som bosatt i Jönköping följer han Hv71, men även Rögle genom hans skånska rötter. Nu ser han fram emot att besöka Gislerinken och följa Gsk:s framfart.

Thomas startar sin tjänst i Gislaved-Gnosjö i början av januari 2025.

Telefontider

Besök receptionen