Tänk säkert – så bidrar du till ett tryggt digitalt samhälle

Senast uppdaterad 24 oktober 2024

Med enkla åtgärder kan du minska risken för bedrägerier och stärka din säkerhet online. Ta del av MSB:s råd för en tryggare digital miljö för alla.

I oktober genomför Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Polisen kampanjen "Tänk säkert" för att sprida budskapet om ett säkrare digitalt liv. Även organisationer och företag i Sverige deltar aktivt för att öka medvetenheten om vikten av cybersäkerhet och skydda både privatpersoner och företag mot digitala hot.

– I en tid där vi alltmer förlitar oss på digitala verktyg och tjänster, är det viktigt att både vi som kommun och du som privatperson tar ansvar för informationssäkerheten. Genom att följa enkla säkerhetsråd kan du minska risken för bedrägerier, identitetsstöld och andra cyberhot. Samtidigt har kommunen en viktig roll i att skydda och hantera känslig information på ett säkert sätt, vilket stärker samhällets motståndskraft mot digitala hot. Tillsammans skapar vi en tryggare digital miljö för alla, säger Joshua Scott, informationssäkerhetssamordnare och dataskyddsombud.

4 säkerhetsråd

När vi gemensamt tar ansvar för vår säkerhet på nätet bidrar vi till att stärka hela Sveriges informations- och cybersäkerhet. Skyddar du din egen viktigaste information blir det svårare att genomföra hackerattacker och cyberangrepp. Ta del av några säkerhetsråd nedan:

Tänk efter innan du klickar på en oväntad länk

Var försiktig med länkar, bilagor och nedladdningar som du får via mejl. Även om avsändaren verkar trovärdig kan mejlet vara manipulerat för att lura dig. Om du är osäker kan du hålla muspekaren över länken utan att klicka för att se om den stämmer med den riktiga hemsidan.

Skydda din personliga information

Lämna aldrig ut kortuppgifter, lösenord eller annan känslig information om du uppmanas av en avsändare. Var noga med att verifiera att det verkligen är den legitima aktören som kontaktar dig.

Säkra dina lösenord

Dina inloggningsuppgifter kan läcka om du klickar på en falsk länk eller om en tjänst blir hackad. Så här kan du skydda dig:

• Lämna aldrig ut ditt lösenord till någon.
  • Använd starka, unika lösenord som kombinerar tecken, siffror och symboler.
  • Ha olika lösenord för dina viktigaste tjänster, som e-post, sociala medier och BankID.
  • Aktivera tvåfaktorsautentisering för extra skydd.

Stoppa bedragaren

Digitala bedrägerier har ökat de senaste åren. För att minska risken att bli utsatt kan du:

• Kontakta polisen på 114 14 om du misstänker att någon försöker lura dig eller om du har blivit utsatt.
  • Verifiera alltid med den berörda myndigheten, banken eller företaget om du får misstänkta förfrågningar.

Om kampanjen

Syftet med "Tänk säkert" är att öka förståelsen för informations- och cybersäkerhet och att hjälpa medborgare att stärka sina skydd mot digitala brott. Det är viktigt att alla internetanvändare bygger upp sin kunskap för att undvika risker och skydda sig själva.

Nätfiske är en av de vanligaste metoderna som bedragare använder för att stjäla lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Varje dag skickas uppskattningsvis 3,4 miljarder falska mejl, men genom ökad medvetenhet kan vi tillsammans minska antalet drabbade.

Ta del av fler tips på MSB:s webbplats.

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00