Den här nyheten är äldre än ett år.

En äldre kvinna och en äldre man som tränar med hantlar.

Träffpunkterna erbjuder aktiviteter för dig som senior

Senast uppdaterad 30 januari 2023

Nu startar två nya aktiviteter på Träffpunkt Gislow. Ta chansen att träna med dina vänner eller delta i ett nytt projekt där du tillsammans med andra skapar en dokumentärfilm om vår bygds historiska yrkesliv.

Det finns många hälsofrämjande fördelar med att vara socialt aktiv när du blir äldre. Att vara en del av ett sammanhang är viktigt och motverkar känslan av ensamhet. På kommunens träffpunkter kan du som senior träffa nya vänner, prova på roliga aktiviteter och delta i evenemang.

Nya aktiviteter på Gislow

I januari startar två nya aktiviteter på Träffpunkt Gislow i Gislaved. Från och med 4 januari kan du gå på gruppträning ledd av en hälsocoach, och med start 18 januari kan du vara delaktig i att ta fram en dokumentärfilm om bygdens historia.

Fysisk aktivitet i grupp

I samarbete med Hälsocenter anordnas fysisk aktivitet i grupp. Träningen leds av en hälsocoach och innehåller rörlighet, balans och lätt styrketräning. Redskap som används under passen är bland annat gummiband och rörlighetspinne. Välkommen att delta, ingen anmälan krävs!

Datum: onsdagar med start 4 januari
Tid: klockan 10.00–10.45
Plats: Träffpunkt Gislow, Regeringsgatan 1, Gislaved
Kostnad: kostnadsfritt de tre första gångerna, därefter 30 kronor per gång

Projekt om hur det var att arbeta i kommunen förr

Har du intresse för vår bygd och kommunens yrkeslivshistoria? Nu har du möjligheten att delta i projektet "Svea på stolfabriken och andra livsberättelser om yrkeslivet". Tillsammans med andra deltagare ingår du i en studiecirkel där ni tillsammans planerar, skriver, intervjuar och filmar andra seniorer i bygden om deras erfarenheter och anekdoter från yrkeslivet. Intervjuerna ska sedan sättas samman till en dokumentärfilm om bygdens historia. Inga förkunskaper krävs för att delta i projektet.

Projektet startas upp med ett introducerande möte där du får information om kommande träffar. Du kan välja om du vill gå på mötet i Gislaved den 18 januari eller i Anderstorp den 2 februari. Du behöver bara delta på ett av dessa. Träffarna avslutas med kaffe.

Introducerande möte på Gislow i Gislaved

Datum: onsdag 18 januari
Tid: klockan 10.00-11.30
Plats: Träffpunkt Gislow, Regeringsgatan 1, Gislaved

Introducerande möte på Klockaregården i Anderstorp

Datum: torsdag 2 februari
Tid: klockan 10.00-11.30
Plats: Träffpunkt Klockargården, Torggatan 4A, Anderstorp

Anmäl dig till projektet

Anmälan görs till Anna Stavreus, projektledare för projektet, via telefon
072-071 04 06 eller e-post anna.stavreus@sv.se.

Arrangörer

Det tvååriga projektet finansieras av Allmänna arvsfonden och genomförs i samarbete med Region Jönköpings län, Jönköpings läns hembygdsförbund och Jönköpings läns museum.

Läs mer om projektet på SV Jönköpings läns webbplats.

Träffpunkter i flera orter

Kommunen har träffpunkter i Burseryd, Gislaved, Hestra, Anderstorp, Broaryd, Smålandsstenar och Reftele. Sedan 2022 finns också en digital träffpunkt.

Aktivitetsschema för respektive träffpunkt hittar du på sidan om träffpunkter och mötesplatser.