Marie Burghardt, enhetschef tillsammans med sommarvikarierna Mayas Miro och Mansour Sharafi poserar i en gruppbild i ett kök på gruppbostaden Lästgränd i Gislaved.

Från vänster: Marie Burghardt, enhetschef tillsammans med sommarvikarierna Mayas Miro och Mansour Sharafi i gruppbostaden Lästgränd i Gislaved.

Nya erfarenheter och växa som människa – arbetet som sommarvikarie

Senast uppdaterad 18 september 2023

För kommunen är våra sommarvikarier mycket viktiga. Utan dem får vi svårt att bedriva många av våra verksamheter. Av totalt närmare 350 vikarier som arbetat i sommar har 300 arbetat inom socialförvaltningen, två av dem är Mayas Miro och Mansour Sharafi.

- Det är andra året i rad jag sommarvikarierat inom kommunen och det är mycket lärorikt. jag stöttar bland annat brukarna med handling, matlagning och hygienrutiner. Jag har fått mer erfarenhet av att arbeta med människor, kommunicera men även dokumentation och administrativt arbete. Jag känner att jag växt som person och det är också något som flera kollegor sagt, berättar Mayas.

Även Mansour är inne på samma spår. Han tyckte till en början att arbetet var lite svårt, men samtidigt roligt. Snabbt kom han in i det och har trivts mycket bra.

- Jag har jobbat i en av kommunens gruppbostäder med personer som har funktionsvariation. Jag har hjälpt dem med allt från olika aktiviteter till mat. Sommarvikariatet har betytt mycket för mig, exempelvis ansvarsdelen och hur jag ska agera i olika situationer beroende på vad som händer, säger Mansour.

Både Mansour och Mayas studerar till vardags. Utöver att ha arbetat i sommar hoppar de fortfarande in som vikarie när de har möjlighet och behovet finns. De tycker att det är givande, ger dem mer erfarenhet och en trevlig extra inkomst. På arbetsplatsen lär man också känna nya kollegor som kan bli ens nya vänner, vilket är roligt säger de båda två.

Vikarierna viktiga för kommunens verksamheter

Närmare 350 vikarier har arbetat inom kommunen i år. Omkring 300 av dem har jobbat i socialförvaltningens verksamheter. Och de är viktiga menar Marie Burghardt, som är enhetschef inom funktionsstöd.

- Som vikarie behöver man ta ett stort ansvar, något som de allra flesta gör. När kommunens ordinarie personal tar sin sommarsemester skulle vi inte klara vår verksamhet utan vikarierna, säger Marie.

Marie tycker att sommaren i år har fungerar väldigt bra, överlag. Det är mycket att lära sig och hålla koll på som vikarie, allt från aktiviteter för de boende, rutiner och dokumentation. Därför är det viktigt att vikarierna får grunderna med sig och att det alltid finns någon ordinarie eller mer rutinerad personal att vända sig till. Marie anser att det är betydelsefullt att komma in som vikarie i kommunens lss-verksamhet.

- Du får mycket erfarenhet och känna känslan av att göra skillnad för någon annan i deras liv, säger Marie.

Vill rekommendera fler att söka

Marie rekommenderar alla som funderar på att arbeta inom socialförvaltning att söka. Det är ett roligt och givande arbete. Det är något som både Mansour och Mayas håller med om.

- Sök och testa på yrket. Det kommer alltid vara en positiv sak du får med dig och utmaningar som ger dig erfarenhet vidare i livet, säger Mansour.

- Jag vill framför allt rekommendera om att söka till arbete på ett LSS-boende. Du utvecklas som människa och det är roligt att arbeta med bra team och kollegor, säger Maya.

Fakta om kommunens verksamhet för funktionsstöd (LSS)

LSS (Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade) är en rättighetslag som ska garantera personer med omfattande och varaktiga funktionshinder goda levnadsvillkor, att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att den enskilde får möjlighet att leva som andra. (källa Socialstyrelsen)

Kommunens verksamhet för funktionsstöd lyder under LSS-lagstiftningen.

Relaterad information

Kommunen söker alltid efter nya medarbetare. Se vilka lediga jobb som finns just nu.

Du kan även läsa mer om hur det är att arbeta som vikarie i vår kommun.