Fyra glada pensionärer sitter vid ett bord på restaurang samtalar och väntar på sin mat.

Bra stämning med många skratt när deltagarna från träffpunkten besökte Tiraholm.

Träffpunkterna på utflykt till Tiraholm

Senast uppdaterad 22 september 2023

Många skratt, smaken av stekta gösfileér och strålande solsken – det var några av de upplevelser som deltagarna i kommunens träffpunkter fick med sig hem från Tiraholms Fisk den 15 september.

Det syntes knappt ett moln på himlen när de två bussarna gled in på den grusade planen framför Tiraholms fiskrestaurang i Unnaryd vid Bolmen. Drygt tjugo deltagare och personal från hemtjänsten samlades i grupper utanför restaurangen. Skratten rullade ut över sjön när samtalen kom i gång på allvar.

Några tog en tur in i butiken för att handla med sig lite rökt lax hem. Två damer som inte setts sedan de var ungdomar, gladdes åt att ses igen. I mindre och större grupper stiftades nya bekantskaper och de som redan kände igen varandra delade såväl nya som gamla minnen. Och det är precis det som är idén bakom träffpunkterna.

– Tanken är att vi ska erbjuda sociala aktiviteter för äldre och daglediga. Vi ordnar allt från föreläsningar och bokcirklar till sittgymnastik och musikaktiviteter, säger Jessica Attelid, aktivitetssamordnare.

Hon berättar med entusiasm om sitt arbete. Till stor del handlar det om att motverka ofrivillig ensamhet hos äldre. Något som inte bara försämrar livskvaliteten, utan också ökar riskerna för psykisk och fysisk sjukdom.

– Vår uppgift är att nå ut till dem som bäst behöver det och som kanske inte har så stort umgänge. Vi vill erbjuda dem social samvaro och en meningsfull vardag, fortsätter Jessica Attelid.

Viktigt med delaktighet

Anita, pensionär, skrattar utanför ingången till restaurangen Tiraholm.Förstora bilden

Gamla minnen väcktes till liv i Anita Larsson från Burseryd under resan.

Var och en av kommunens sex träffpunkter har anställda pedagoger. I övrigt bygger verksamheten till stor del på samarbete med frivilliga och föreningar som ideellt stöttar genom att anordna aktiviteter. Det erbjuds också digitala träffar. Detta för att det ska vara lättare att delta och för att anpassa sig till den allt större digitala närvaron även bland kommunens äldre.

Många av deltagarna hjälper även själva till med att anordna aktiviteter och framför allt komma med önskemål om vad verksamheten ska fyllas med. Att känna delaktighet är ytterligare något som har visat sig vara viktigt för att man ska må bra.

Ansvariga för träffpunkterna tar tillfället i akt att söka fondmedel när det är möjligt. Utan ett ekonomiskt bidrag från Ingvar Kamprads stiftelse hade sannolikt inte utflykten till Tiraholm blivit av. Det bekostar både denna resa, ännu en utflykt till samma ställe för ytterligare ett tjugotal deltagare samt en resa till Vandalorum som äger rum framåt vårkanten.

Uppskattar gott om tid

Tiden gick fort på Tiraholm. När fisken var uppäten, kaffekopparna tomma och några av deltagarna hade tagit sig en glass i solen, var alla ense om att detta var en dag att minnas. Flera från hemtjänsten berättade också om hur roligt de tyckte att det var att ha gott om tid att prata och umgås med sina brukare. Som en bonus hade de alla också fått höra Malin Ekwall från familjen som äger gården berätta om historian och företagets utveckling.

Ove, pensionär, står framför glasscaféet vid restaurangen Tiraholm.

Ove Nilsson från Reftele uppskattade utflykten till Tiraholm.

– Den här utflykten har varit jättetrevlig och bra anordnad, konstaterade Ove Nilsson, från Reftele.

Han berättar att han ofta besöker Träffpunkten i Reftele och cyklar på motionscykeln som finns där, umgås med de andra och deltar i de aktiviteter som ordnas.

Även Anita Larsson från Burseryd var nöjd med dagen och uppskattade lite extra att ha fått återvända till sin barndomsmiljö.

– Jag är otroligt tacksam över att jag fick följa med. Jag har mitt föräldrahem precis här i närheten och som barn plockade jag potatis här på gården och tjänade mina första pengar. Det är jätteroligt att få komma tillbaka på en så här fin utflykt, sa hon.

Bildspel från utflykten till Tiraholm

Relaterad information

Vill du veta mer om kommunens träffpunkter, var de finns, vad du kan hitta på och vilka arrangemang som är planerade kan du läsa vidare på vår träffpunktssida.

Mer information om kommunens träffpunkter