Äldre kvinna sitter vid sitt köksbord bredvid hennes medicingivare.

Lilian Gull från Burseryd är en av tio hemtjänsttagare som har en läkemedelsgivare i sitt hem.

Pling plong – det är dags att ta din medicin

Senast uppdaterad 06 maj 2024

Sedan ett par månader tillbaka finns tio stycken läkemedelsgivare utplacerade hos lika många brukare inom hemtjänsten. Apparaten hjälper varje person att ta rätt medicin, vid rätt tidpunkt.

Varje morgon vid 06.30 kommer ett xylofonliknande pling plong från Lilian Gulls läkemedelsgivare. Det är då dags för henne att vakna och ta sina sju tabletter, berättar hon. Ibland väntar hon medvetet på att rösten i apparaten ska påminna henne ett par gånger.

- Det är roligt att höra den tjöta lite, säger Lilian varmt med ett skratt. Sen trycker jag på knappen och då kommer medicinen ut i en liten förskuren påse.

Lilian är 86 år gammal och bor i Burseryd. Vi sitter vid hennes köksbord där hon visar upp ”Robert”. Hon har lärt känna honom och de har blivit kompisar, berättar hon skämtsamt. Robert, det är så Lilian kallar sin läkemedelsgivare för det är det närmaste ordet robot hon kom på. Två gånger om dagen börjar den låta och talar om för henne att hon ska ta sin medicin.

- Jag har aldrig varit särskilt teknisk, men den är enkel och fungerar riktigt bra för mig. Den väcker mig på morgonen och den säger till på kvällen och jag får då i mig rätt medicin vid rätt tidpunkt, utan att personal måste komma hit för att ge mig den, säger Lilian.

Samtidigt berättar hon att läkemedelsgivaren inte ersatt den sociala delen med hemtjänstbesök.

- Jag blir så väl omhändertagen. Det är roligt att när hemtjänstpersonalen kommer, men det är många äldre som behöver hjälp med medicinen på morgonen och många behöver det samtidigt. En del bor ute på landet och då är det bättre att personalen åker till dem. Jag får mina besök av hemtjänsten ändå, berättar Lilian.

Ökad självständighet hos brukaren samtidigt som mer tid skapas för personalen

Eva-Lotta Axelsson, som arbetar kombinerat som enhetschef och undersköterska inom hemtjänsten håller med. Hon säger att den sociala biten är viktig och man ska, som brukare, själv vilja ha en läkemedelsgivare för att det ska fungera. Det är alltid brukarens behov som styr.

Just nu finns 10 stycken apparater totalt inom kommunen, utspridda hos brukare som har blivit tillfrågade. Eva-Lotta berättar att de är alla uppskattade överlag.

- Det finns flera vinster. Förutom att man som kan känna sig mer självständig som brukare så sparar läkemedelsgivaren dessutom tid för hemtjänstpersonalen. Det är tid som istället läggs på omvårdnad och då använder vi våra resurser på ett bättre sätt, säger Eva-Lotta.

När man tittar på statistik för mars månad, så går det utläsa att de tio läkemedelsgivarna totalt delat ut 551 medicindoser. Beräkningar på att varje hemtjänstbesök, med syfte att endast dela ut medicin, tar cirka 15 minuter motsvarar närmare 137 timmar. Och det är tid som istället används för omvårdnad av de som har det behovet.

- Läkemedelsgivarna ersätter inte hemtjänstpersonalen. De ska ses som ett komplement. Apparaten skapar oss mer tid för våra brukare som behöver omvårdnad, säger Eva-Lotta.