Gislaveds kommun logotyp

Förändringar väntas efter beslut i socialnämnden

Senast uppdaterad 27 mars 2025

Riktlinjer för matdistribution kommer att förändras och hyreskontraktet för ett 20-tal tomställda vård- och omsorgslägenheter kommer sägas upp. Dessutom ska information om insatsen städ förtydligas. Det är tre av besluten som socialnämnden tog under sitt möte den 25 mars.

I november 2024 fick socialförvaltningen i uppdrag att undersöka tre punkter ur den framtagna åtgärdslistan för att uppnå en ekonomi i balans. Alla tre har nu utretts och under onsdagens sammanträde beslutade nämnden om dem.

Nedan följer en djupare beskrivning av vad de tre besluten innebär.

Matdistribution kommer att ersättas med "hemhandling"

De riktlinjer som rör matdistribution kommer att ändras och ersättas med insatsen inköp av dagligvaror, eller hemhandling som det också kallas.

Förändringen innebär att de brukare som idag får ett mål varm mat levererad hem, istället kommer att få beställa mat från matbutik och få den levererad. Beställningen och leveransen kommer man få hjälp med om man har behovet. För kommunens del innebär det mindre tid som behöver läggas på tillagning och dagliga transporter/utkörning av matportioner.

Undantag för de med specialkost

Det är inte alla brukare som påverkas av de ändrade riktlinjerna. De som idag har specialkost (utifrån medicinska behov) är undantagna. De kommer även fortsättningsvis få insatsen matdistribution.

  • 1 varm måltid från kommunen kostar 77 kronor + 20 kronor leverans = 97 kronor per måltid. (2025 års taxa)
  • Cirka 300 brukare har insatsen matdistribution.
  • Inom ramen för matdistribution lagar kommunens måltidsavdelning 66 000 måltider per år.

Ekonomisk besparing

Idag kostar matdistributionen för socialförvaltningen närmare 9,2 miljoner per år. När övergången till hemhandling skett fullt ut kommer en besparing på cirka 5,8 miljoner kronor per år göras.

Får påverkan även på andra kommunala verksamheter

Det är kommunens måltidsavdelning som lagar maten till brukarna idag och serviceavdelningen som distribuerar portionerna. När socialförvaltningen ändrar riktlinjerna kommer närmare 66 000 färre måltider per år att behöva lagas. Det innebär att en viss förändring kommer att ske även inom såväl serviceavdelningen som måltidsavdelningen. Det är i nuläget för tidigt att säga exakt i vilken omfattning. En första översyn visar att upp till tre tjänster på respektive avdelning kan komma att beröras över tid. Med viss sannolikhet kan de flesta av tjänsterna hanteras genom naturliga avgångar, exempelvis pension och naturlig rörlighet på arbetsmarknaden.

Kommer att ske steg för steg

I ett första steg kommer nu riktlinjerna för matdistribution att skrivas om. Därefter ska de nya riktlinjerna beslutas om av socialnämnden. Först därefter kommer varje enskilt beslut om matdistribution ses över. Det innebär att matdistributionen inte kommer att upphöra för samtliga brukare över en natt utan är en process som kommer ta ett antal månader.

Förändringen ska också noggrant följas och kunna förfinas under tiden. Dessutom ska hela förändringen utvärderas och rapporteras tillbaka till socialnämnden senast 31 december 2028.

Ska träda ur ett 20-tal tomma lägenheter

Det andra uppdraget som socialförvaltningen fick i november 2024 var att utreda om en omstrukturering av kommunens vård- och omsorgsplatser skulle kunna ske för att träda ur tomställda lägenheter.

Socialförvaltningen hyr idag 325 lägenheter, men använder bara 280 av dem. Det betyder att uppemot ett 40-tal lägenheter står tomma. Utredningen visar att närmare hälften av dessa kan sägas upp utan att det påverkar kommunens behov på 10 års sikt. De resterande lägenheterna behålls och ska kunna användas som en buffert vid tillfälliga ökade behov.

Att lämna ett 20-tal tomställda lägenheter innebär inte att kommunen drar ner på antal vård- och omsorgsplatser. De kommer fortsatt att vara 255 till antal.

Behov av en ny boendeform

Socialnämnden har inte rätt att besluta vilka lägenheter som ska lämnas, eller vad de lägenheterna skulle kunna användas till istället. Det behöver istället göras i en åtgärdsvalsstudie som kommunstyrelsen beslutar om. Socialförvaltningen ser dock lokalbehov inom såväl funktionshinderomsorgen som behovet av att en ny av boendeform för gruppen "äldre".

Trygghetsboende, med gemensamhetsytor och en trygghetsvärd är ett exempel på sådan boendeform. Den typen av bostad är bra när du vill lämna ditt hus men är för frisk och pigg för en plats på ett vård- och omsorgsboende med dygnet-runt-behov.

Sammantaget beslutade därför socialnämnden att avisera till kommunstyrelsen om ett förändrat lokalbehov med cirka 20 vård- och omsorgslägenheter för att skapa förutsättningar för trygga boende för äldre framöver.

Ekonomisk besparing

Beräkningar som gjorts visar en besparing på närmare 5 miljoner kronor per år.

Städ för dig i ordinärt boende kvarstår

Det tredje uppdraget som socialförvaltningen fick i slutet på förra året handlar om städning hos de personer med hemtjänst som har insatsen. Förvaltningen har undersökt möjligheten att sluta erbjuda insatsen städ och istället hänvisa till den privata marknaden. Man såg dock snabbt att det inte är möjligt att göra så enligt socialtjänstlagen.

Nämndens beslut innebär istället att förvaltningen kommer arbeta mer med information, om vad insatsen städ innebär när man får det genom kommunen. Förvaltningen ska även arbeta mer med uppföljning för de som har eller får insatsen städ samt se över taxan för städ. Eventuell justering av taxan beslutas dock inte av socialnämnden, utan av kommunfullmäktige.

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.