Gislaveds kommun logotyp
En äldre kvinna, Yvonne Boqvist, sitter i en rullstol och tittar in i kameran.

Yvonne Boqvist bor i Gislaved och är en av deltagarna i intervjuundersökningen. Hon har haft hemtjänst i 20 år.

Höga betyg för hemtjänsten - när brukarna själva får betygsätta

Senast uppdaterad 09 april 2025

Under februari månad genomfördes en djupintervjuundersökning med 88 äldre personer i Gislaveds kommun som får hjälp av hemtjänsten. Resultatet är ett kvitto på att arbetet uppskattas – och ger några signaler om vad som kan bli ännu bättre.

– Det är tydligt att många känner sig både trygga och nöjda med den hjälp de får. Vi har så många engagerade medarbetare som varje dag gör ett fantastiskt jobb, och det känns roligt att det återspeglas i undersökningsresultatet , säger Alma Maslan som är verksamhetschef över hemtjänsten.

Många nöjda med hjälpen – trygghet i fokus

Majoriteten av de intervjuade mycket nöjda med hjälpen de får. Tryggheten är en återkommande känsla, särskilt när personalen är bekant. Brukarna lyfter också fram personalens bemötande som mycket positivt. Ord som "trevliga", "glada" och "respektfulla" är vanliga i intervjusvaren.

Delaktighet och synpunkter

De flesta upplever att de är delaktiga i planeringen av sin hjälp. Samtidigt finns det en viss osäkerhet hos några kring vad de har rätt till eller hur mycket de faktiskt kan påverka. Det handlar ofta om saker som tidpunkter för insatser eller hur många olika personer man möter.

Förslag på förbättringar

Undersökningen visar också på områden som hemtjänsten kan arbeta mer med. Några brukare önskar bättre kontinuitet – alltså att det är färre olika personer som kommer hem – och mer fasta tider. Några nämner också att språkförståelse kan påverka både bemötandet och tryggheten.

– Vi genomför intervjuer med brukare inom hemtjänsten som en del av vårt kontinuerliga kvalitetsarbete. Dessa intervjuer kompletterar den information vi får från Socialstyrelsens undersökning om äldreomsorgen, samt enkäter som genomförs för att säkerställa att vi arbetar utifrån brukarnas behov och synpunkter. Tillsammans bidrar dessa metoder till att förbättra och utveckla våra insatser inom hemtjänsten, säger Alma Maslan.

Om undersökningen

Undersökningen gjordes genom djupintervjuer med 88 personer som har hemtjänst i orterna: Anderstorp, Burseryd, Broaryd, Hestra, Gislaved, Reftele, Smålandsstenar och Skeppshult. Intervjuerna genomfördes under februari månad 2025. Resultatet kommer nu att användas som underlag för att utveckla verksamheten vidare – tillsammans med medarbetare, chefer och brukare.

- Vi kommer att genomföra intervjuundersökningen två gånger per år — en gång under våren och en gång under hösten. Höstens undersökning kommer att rikta sig till anhöriga, ett perspektiv vi ser som mycket värdefullt. Förslaget om att inkludera anhörigas röster kom från det Kommunala pensionärsrådet, ett initiativ vi tyckte lät väldigt klokt och som vi med glädje valt att ta till oss, säger Alma Maslan.

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.