Fira valborg i kommunen!

Senast uppdaterad 29 april 2024

Välkommen att fira in våren på valborgsmässoafton den 30 april.

Tisdagen den 30 april är det valborgsmässoafton. På flera ställen i kommunen kommer det att bjudas på musik, vårtal och olika aktiviteter. Den 1 maj hålls också en morgonmarsch. Välkommen att fira in våren!

Tisdag 30 april

Anderstorp, Ekekullen kl. 18.30-20.00. Gislaveds Manskör, vårtal, fackeltåg och
elden tänds. Godispåsar till barn upp till 12 år i målsmans sällskap. Försäljning av
korv med bröd. Arrangör: Anderstorps Rotaryklubb.

Bosebo, Gäddviken kl. 19.00. Vårtal, kaffeservering, sång och lotterier. Arrangör:
Bosebo Bygdegårdsförening

Broaryd, Södra Hestra Hembygdspark kl. 19.00-20.30 ca. Aktiviteter, vårtal,
kyrkokören Glädjen och korvgrillning. Arrangör: Södra Hestra Hembygdsförening i
Broaryd.

Burseryd, Hembygdsgården vid Tyngelvi kl. 18.00. Vårtal, körsång och
kaffeservering. Gislaved Westbo Musikkår medverkar. Arrangör: Burseryd-Sandviks
Hembygdsförening.

Båraryd, Smedjan kl. 17.45-20.30 ca. Vårtal av Maria Bondéus och Gislaveds Manskör
sjunger. Grillar tänds för mattillagning. Egen grillkorg medtas. Arrangör: Båraryds

Gislaved, Holmen kl. 20.00. Vårtal, sång av Gislaveds Manskör, fackeltåg av
scouterna samt kaffeservering. Arrangörer: Equmenia scout Gislaved och
föreningen Sceneriet

Hestra, Agnsjön. Samling vid badplats Agnsjön för fackeltåg kl. 19.40, Åparken kl. 20.00. Valborgsfirande med tema "Gislaveds kommun 50 år", vårtal, sång och godsaker. Arrangör:
Hestra Samhällsförening.

Kållerstad, församlingshemmet, kl. 18.30. Hemlig vårtalare, sång av Cantuskören
och kaffe- och korvservering. Arrangörer: Kållerstad Samhällsförening och
Hembygdsförening.

Smålandsstenar, Vikabo kl. 20.00. Vårtal av Sven-Olle Spång, sång Equmeniakyrkans scouter och vårbrasa. Även Gislaved Westbo Musikkår med drillflickor medverkar. Efteråt är alla välkomna att fika vid Tre Björkar. Arrangörer: Kyrkorna i Smålandsstenar.

Södra viken, kl. 14.00 -17.00. Välkommen att inviga kommunens bastutält. Det bjuds på pannkakor och roliga aktiviteter. Arrangörer: Kommunens finska förvaltningsområde, Gislaveds bibliotek, Gislaveds finska pensionärsförening och finska föreningen i Gislaved. Du hittar mer information i nyheten om bastuinvigningen.

Reftele, Berghäll, kl. 19.30. Vårtal, sång av de förenade körerna och kaffeservering.
Arrangörer: Reftele Samhällsförening och Reftele Missionsförsamlingen.

Ås, Slättahults Hembygdspark kl. 19.30. Vårtal, sång av Cantuskören och kaffe- och
korvförsäljning. Arrangörer: Ås Hembygdsförening och Svenska kyrkan.

Onsdag 1 maj

Gislaved. Onsdag den 1 maj blir det marsch till marschmusik i Gislaved. Marschen startar kl.
8.15 från Musikskolan och är framme i hembygdsparken ca. kl. 8.45. Kl. 9.00 blir det första maj-uppträdande och fika. Marschen avslutas med ett framträdande av Gislaved Westbo
musikkår vid Blomstervägen och Vitsippans vård- och omsorgsboende kl. 10.00.