Camp 112 lär barn livsviktiga kunskaper och ferieungdomar ledarskap

Senast uppdaterad 11 juli 2024

I år har fyra ferieungdomar fått träna ledarskap som lägerledare på daglägret Camp 112 för barn. Under två veckor har livsviktiga kunskaper blandats med lek och skoj på räddningstjänsten i Gislaved-Gnosjö.

I ett samarbete mellan räddningstjänsten, socialtjänsten och Lions club med flera, har barn mellan 9 och 12 i år haft chansen att delta i daglägret Camp 112 på sommarlovet. Under vecka 26 och 27 samlades totalt 40 barn på räddningstjänsten där lägret hölls av feriearbetare i två omgångar, måndag till fredag. Fokus har legat på att ge barnen livsviktiga kunskaper inom exempelvis HLR, brandsäkerhet och blåljusfamiljens uppdrag, samtidigt som de fått leka och lära känna nya kompisar. Lägret var kostnadsfritt och barnen bjöds på frukost, frukt och lunch under dagarna.

Inspirerats av liknande läger i Helsingborg

För ungefär ett år sedan såg Madelen Kjell, enhetschef på räddningstjänsten, att det anordnats ett läger i Helsingborg där barn fått lära sig om blåljusfamiljen och hon började direkt undersöka möjligheten att göra något liknande i Gislaveds kommun. Sedan hösten 2023 har en egen version av konceptet arbetats fram tillsammans med ferieverksamheten.

– Räddningstjänsten brukar ta emot feriearbetare på sommaren och vi tyckte att det var perfekt att låta dem vara lägerledare för barnen, berättar Madelen.

Målet – Lärorikt och roligt läger för barn och utvecklande jobb för feriearbetare

Målet med Camp 112 har varit att förena nytta med nöje för barnen, genom att låta dem lära sig via lek och praktiska uppgifter.

– Att själv få prova på gör att kunskapen fastnar bättre i muskelminnet än man kan tro. Vi vill även så ett frö för att fler unga ska bli intresserade av att arbeta inom våra blåljusverksamheter, säger Madelen.

– Vi ville bidra till ett bra socialt sammanhang för barnen och ge dem livsviktiga kunskaper. Ferieungdomarna har i sin tur fått öva på ledarskapsförmågor och planera lägret tillsammans med oss ansvariga. De har varit jätteduktiga och tagit så bra hand om barnen, säger Christine Andersson, ferieansvarig på arbetsmarknadsenheten.

Ett läger för alla som vill ha kul, lära sig mycket och få nya kompisar

De fyra feriearbetarna Isak, Alma, Grete och Greta har lett och planerat lägrets aktiviteter tillsammans med Christine, Madelen och andra medarbetare på räddningstjänsten.

När Greta och Grete fick veta att de skulle få ha sitt feriearbete på räddningstjänsten och dessutom vara ledare för ett läger, var det bara positiva reaktioner.

– Jag är så glad att jag fick det här jobbet. Jag har alltid tyckt att det verkat vara ett roligt jobb att vara brandman så jag önskade att få vara på just räddningstjänsten när jag sökte feriearbete, berättar Greta.

– I framtiden skulle jag vilja jobba antingen som brandman eller med barn, så det här blev verkligen en perfekt kombination för att få testa på lite av båda, säger Grete.

Dagarna på Camp 112 har varit roliga, fartfyllda och lärorika. Många av barnen har kommit till lägret utan att känna någon av de andra deltagarna, så många nya vänskaper har knutits, berättar Greta.

– Det har varit jätteroligt att få lära känna både barnen, de andra ledarna och personalen på räddningstjänsten. De känns som en enda stor familj, säger Greta.

Feriearbetarna Isak, Alma, Grete och Greta som höll i Camp 112.

Feriearbetarna Isak, Alma, Grete och Greta höll i Camp 112.

Positiva reaktioner

Efter två veckor av lägerverksamhet så konstaterar Madelen och Christine att konceptet med Camp 112 blivit lyckat.

– Vi har fått mycket positiva reaktioner från såväl deltagare och föräldrar som våra feriearbetare, så vi hoppas att vi kan fortsätta med lägret kommande år, säger Christine Andersson, ferieansvarig.

Vad får man lära sig på Camp 112?

Under två veckor har lek och stoj blandats med livsviktiga kunskaper. Deltagarna har i teori och praktik fått lära sig mer om bland annat:

• Räddningstjänsten och att vara brandman
  • Hur man släcker en eld
  • Ambulansen
  • HLR och hur man lägger förband
  • Polisen
  • Trafiksäkerhet
  • Allemansrätten
  • Eldning och skogsbränder
  • Vattensäkerhet
  • Hur man kastar en livboj

Bildspel från en dag med fokus på polisyrket, lagar och trafikregler