Tävla och vinn böcker av överlevnadsexperten Herman Geijer!

Senast uppdaterad 24 september 2024

Under Beredskapsveckan 23–29 september kan både vuxna och barn tävla om böcker med tema överlevnad. Delta och lär dig mer om hur vi kan vara förberedda inför kriser.

I samband med årets Beredskapsvecka anordnar vi två spännande tävlingar; en för vuxna och en för barn. I prispotten har vi två böcker skrivna av författaren och överlevnadsexperten Herman Geijer samt jubileumsgåvor.

Tävling för barn – Rita din överlevnadshjälte

Vad skulle en överlevnadshjälte ha för krafter? Hur skulle den hjälpa till i en krissituation? Hur skulle den se ut? Vi bjuder in alla barn att rita sin egen överlevnadshjälte och skicka teckningen till oss! Hjälten kan ha alla möjliga superkrafter, kanske en ficklampa som aldrig slocknar, en magisk vattendunk eller något helt unikt som bara din hjälte kan.

En tecknad flicka med mantel och blå dräkt i en skog. På marken bredvid henne står bland annat en ryggsäck, en radio och en termos.

Så tävlar du

Rita din överlevnadshjälte. Du får också gärna skriva eller be någon annan om hjälp med att skriva lite kort om dess superkrafter. Kom ihåg att skriva ditt namn och ett telefonnummer så att vi kan kontakta dig vid eventuell vinst.

Skicka din teckning till:

Gislaveds kommun

Stortorget 1

332 80 Gislaved

Märk kuvertet med "Överlevnadshjälte". Vi vill ha din teckning senast måndag 30 september.

Vinst

En person vinner Herman Geijers barnbok "Bli en zombieöverlevnadsexpert". 100 av de barn som deltar får dessutom en jubileumsgåva. Dessa lottas ut av de bidrag som inkommit.

Vinnaren, samt de som får en jubileumsgåva, kontaktas under vecka 40 via sms. Priserna hämtas ut i kommunhusets reception under vecka 41.

Tävling för vuxna – Visa upp din krisberedskap

Hur ser din krisberedskap ut? Har du allt du behöver hemma om det skulle bli ett strömavbrott eller en annan krissituation? I denna tävling kan du antingen fota din krislåda eller beskriva i text vad du har hemma för att vara förberedd. Det kan vara allt från mat och vatten till smarta verktyg och personliga favoritsaker som hjälper dig i vardagen.

Så tävlar du

Dela ditt bidrag i kommentarsfältet på vårt Facebook-inlägg, antingen med en bild, en beskrivning eller båda.

Vinst

En person vinner Herman Geijers bok "Jakten på död oktober" samt ett jubileumskit.

Tävlinger pågår 23-29 september på kommunens facebooksida. Vinnaren kontaktas under vecka 40 via messenger.

Författare med fokus på överlevnad och zombies

Herman Geijer är känd för sin unika kombination av expertis inom krishantering och sitt intresse för zombieapokalypsen. Han har skrivit flera böcker och håller föreläsningar runt om i Sverige om hur man klarar sig när det värsta inträffar – oavsett om det handlar om en naturkatastrof eller en invasion av zombier! År 2015 blev han framröstad till lyssnarnas sommarvärd i P1.

Kanske känner du igen Herman från Jubileumsfesten? Då var han nämligen på plats i kommunhuset där han höll workshops för barn och en föreläsning för vuxna.

En föreläsningssal med personer med ryggen mot kameran som tittar på en stor bildskärm.

Under Jubileumsfesten höll Herman Geijer en föreläsning för vuxna och två workshops för barn.

Beredskapsveckan

Beredskapsveckan är en temavecka som hålls vecka 39 varje år. Veckan leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka motståndskraften hos invånarna.

Vill du veta hur kommunens beredskapsarbete ser ut? Besök sidorna om kris och beredskap.

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00