Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan

Krisberedskap

Vårt samhälle måste fungera även vid samhällsstörningar det vill säga olyckor, kriser eller krig.

Vem ansvarar för vad?

Det är inte alltid lätt att förstå vem som har ansvar vid olika händelser. Samma aktör som har ansvar för en verksamhet i vardag och också det i kris. Kriser ska också hanteras lokalt av dem som är närmast berörda. Därför har kommunerna en central roll vid hantering av kriser.

Till exempel ansvarar kommunen för vård- och omsorgsboenden och att det finns kommunalt vatten- och avlopp även i kris. Men kommunen har inte ensamt ansvar utan vid en allvarlig händelse måste hela samhället hjälpas åt. Myndigheter, kommuner, regioner, företag hjälpas åt att hantera krisen. Om krisen påverkar flera kommuner samordnar och hjälper länsstyrelsen och växer krisen ytterligare så kan det behövas resurser från myndigheter på nationell nivå. Läs mer om ansvar, närhet och likhetsprincipen

Kommunalt ansvar

Kommunen har ansvaret för många samhällsviktiga verksamheter ska fungera och att de klarar av störningar och extraordinära händelser i samhället.

Kommunen har handlingsplaner och beredskap för vad vi ska göra när en kris inträffar.

Ditt ansvar som invånare

Du har också ett eget ansvar att förebygga och hantera olyckor hemma och i din fritidsmiljö. Du bör också vara förberedd för att kunna klara dig själv en tid vid större samhällsstörningar och kriser

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09.00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.