Gislaveds kommun logotyp

Kontaktcenter

Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00

Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan

Automatiskt brandlarm

Automatiskt brandlarm är när signalen från larmet går direkt från objektet till SOS Alarm som larmar ut räddningstjänsten.

Syftet med denna typ av larm är att få en tidig upptäckt av en brand. Skadeutvecklingen kan då brytas i ett tidigt skede då en insats kan påbörjas snabbt även om personal inte finns på plats. Detta gör att räddningstjänsten och verksamheten får större möjlighet att minimera skador på människor, egendom och miljö. Ett automatiskt brandlarm är oftast ett krav vid nybyggnation av vissa verksamheter, men kan också installeras på eget initiativ.

Automatlarmsavtal

Företag och organisationer som installerar ett automatiskt brandlarm tecknar dels ett avtal med SOS Alarm om larmmottagning och utalarmering och dels ett med räddningstjänsten, ett automatlarmsavtal.
Automatlarmsavtal innebär att kunden vet vad räddningstjänsten gör och vad räddningstjänsten förväntar sig av kunden för att samarbetet skall fungera på bästa sätt samt för att onödiga larm ska minimeras.

Larmlagring

I vissa fall kan larmlagring vara en nyttig åtgärd för att minska risken för onödiga larm. Vid ett larm går först larmet internt och personer på plats har då en viss kvitteringstid på sig. Därefter startar en undersökningstid. Om någon av dessa tider löper ut, eller om en larmknapp trycks in, går larmet direkt vidare till SOS Alarm. Kontakta räddningstjänsten om du funderar på att installera larmlagring på ditt objekt.

Objektskort

Objektskort är ett beslutsunderlag som räddningstjänsten fattar sina beslut utifrån vid insats. Informationen i dessa kort kan vara bland annat angreppsvägar, brytare för solceller eller om det är särskilt viktig information/dokument som ska räddas vid en brand. 

Kortet skapas när ett automatlarmsavtal tecknas mellan kund och räddningstjänst. Räddningstjänsten skapar kortet utifrån de uppgifter som verksamheten anger och kan när som helst uppdateras genom att kontakta räddningstjänsten.

Onödiga larm

Det är av särskild vikt att larmanläggningen sköts och provas för att undvika onödiga larm. Bland annat är det viktigt att kunna koppla från delar av larmet vid dammiga arbeten samt att det sitter rätt detektor på rätt plats efter förhållandena.

Vid onödiga larm har räddningstjänsten rätt att debitera detta enligt avtal och kommunfullmäktiges taxa.

Sidans innehåll senast uppdaterat:

Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.



Annat innehåll du kanske är intresserad av

Hitta på sidan



Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

12.30-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Onsdag 27 november stänger receptionen klockan 15.

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.