Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Märkning av mat
Bra märkning av livsmedel behövs av flera skäl. Du som konsument ska kunna undvika livsmedel som du inte tål. Du ska också kunna undvika gamla livsmedel och veta vem du kan kontakta om du har frågor.
Regler om märkning
För att du som konsument ska kunna välja bland förpackade livsmedel i handeln finns det detaljerade regler för hur de ska märkas:
- bäst före-dag
- ingrediensförteckning
- vikt
- kontaktuppgifter
På vissa livsmedel, exempelvis nötkött, fisk och skaldjur, ska du kunna se vart produkten kommer ifrån. Märkningskravet gäller inte oförpackade livsmedel som säljs över disk, men du ska alltid kunna fråga butikspersonalen om innehåll och hållbarhet.
Saknar du information om märkning?
Om du har frågor eller saknar information på livsmedel du handlat i en butik kontaktar du i första hand butiken, eller den som tillverkat livsmedlet.
Om du ätit mat på restaurang eller kafé
På restaurang ska menyn överensstämma med det som serveras. Märkning får inte vilseleda dig och menyerna ska stämma med det du blir serverad. Om en restaurang serverar något annat än vad som står på menyn är det vilseledande.
Om märkningen eller menyn är fel – kontakta kommunen
Om du misstänker att märkningen på en produkt är felaktig eller misstänker att tar du blivit serverad en maträtt som inte överensstämmer med menyn. Använd vår e-tjänst för synpunkt och förbättringsförslag för att anmäla det till kommunen.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.