Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Matförgiftning
Om du misstänker att du har blivit matförgiftad när du ätit ute eller av mat som du köpt hem bör du så fort som möjligt anmäla detta till kommunen.
Anmäl snabbt så att inte fler blir sjuka
Har du blivit dålig av livsmedel du köpt eller ätit i kommunen? Använd vår blankett för att anmäla det till kommunen. Ju tidigare vi får din anmälan desto större möjligheter har vi att utreda vad som har hänt och förhindra att fler blir sjuka.
Blankett
Anmälan om misstänkt matförgiftning Pdf, 129.8 kB.
Du kan även maila in din blankett till kommunen@gislaved.se
Frågor att svara på
När du skickar in din anmälan till oss är det bra om du kan uppge följande:
- Vad tror du orsakade din sjukdom?
- Var köptes den mat som misstänks ha orsakat sjukdomen, restaurang eller butik?
- När åt du av maten som du misstänker orsakade matförgiftningen, datum och tid?
- Var det fler personer som åt av den misstänkta maten?
- Hur många av dessa blev sjuka med likartade symptom?
- När blev du sjuk, datum och tid?
- Vilken typ/typer av sjukdom har du drabbats av? Exempelvis feber, illamående, magont, kräkningar, diarré, huvudvärk, hudrodnad, ont i kroppen, påverkan på balanssystemet eller annat.
- Har du haft kontakt med läkare?
- Är du återställd och i så fall när blev du återställd?
Symptom på matförgiftning
Matförgiftning brukar man kalla de besvär med magen eller tarmarna som uppkommit efter att man ätit något olämpligt. Du märker att du blivit matförgiftad genom att du har diarré, kräkningar och magont. Hur lång tid det tar från att du ätit något olämpligt till att du blir sjuk beror på om det rör sig om virus eller bakterier.
Om du har frågor om hälsa och sjukvård kan du dygnet runt ringa 1177. Vid akut läge ring 112.
Vad händer efter en anmälan gjorts?
När vi har fått in en anmälan om misstänkt matförgiftning görs, i de flesta fall, ett besök av våra livsmedelshandläggare. Vid ett sådant besök kontrolleras till exempel:
- temperatur
- att personalen är frisk
- att personal har kontroll över vilka varor som köps in och hur länge de förvarats.
Efter tillsynen bedömer vi hur ärendet ska följas upp och vilka eventuella krav som behöver ställas på anläggningen. Om det finns mat kvar från det aktuella tillfället kan det bli aktuellt med provtagning.
Vid kontroll efter en misstänkt allergireaktion kontrollerar vi verksamhetens rutiner för allergiinformation och separering.
Om du fyllt i att du önskar återkoppling och lämnat e-postadress eller telefonnummer kontaktar vi dig när vi behandlat ärendet.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.