Den här nyheten är äldre än ett år.

Tre personer står framför maskiner i en tillverkningshall

Ulrika Delbert, Sam Olsson och Daniel Rääf

Trioworld i Smålandsstenar ser flera fördelar med
utbildning på hemmaplan

Senast uppdaterad 03 februari 2023

Utbildningen till underhållstekniker sker i ett nära samarbete med näringslivet och Trioworld i Smålandsstenar har haft flera elever hos sig.

En stor del av kursplanen till utbildningen är lärande i arbete (LIA), vilket innebär att eleverna är ute på ett företag och praktiserar. Under LIA-perioderna får eleverna arbetslivserfarenhet och kontakter som ofta leder till jobb direkt efter examen.

Högre krav på underhållspersonal

Ett företag som haft elever hos sig som senare lett till en anställning är Trioworld i Smålandsstenar. Daniel Rääf, som är underhållsteknisk chef, ser många fördelar med att komma i kontakt med eleverna i ett tidigt skede.

– Det är jättebra att vi har utbildningen så nära och att vi får chans att ta emot elever under deras praktik, säger Daniel. Eftersom våra maskiner blir allt mer automatiserade är underhållsarbetet på en helt annan teknisk nivå än tidigare. Det är högre krav på underhållspersonalen och har man kunskaper inom både mekanik och automation så är det en klar fördel.

Eleven får en bild av företaget

Daniel berättar att idag är upplärningstiden för en nyanställd ganska lång. Då är det en stor fördel att man redan lärt känna personen och LIA-perioden ger en bra insyn från båda håll. Företaget lär känna den som utbildar sig och eleven får en bild och erfarenhet av företaget.

– Kursplanen ger också studenterna en bred bakgrund, vilket är jättebra. Det har ändrat sig över tid, numera vill man ha mer bredd på sin personal, säger Daniel. Det är viktigt att en underhållstekniker kan se olika samband och förstår olika tekniker, när man exempelvis felsöker en maskin.

Ulrika har utvecklats i takt med företaget

Ulrika Delbert började på Trioworld som mekaniker och jobbar nu som gruppledare. Av totalt 300 anställda på Trioworld i Smålandsstenar jobbar cirka 35 personer med underhåll av maskinparken. Ulrika trivs väldigt bra. Hon tycker att jobbet är roligt och varierande.

– De flesta här på Trio har jobbat sig upp genom åren och lärt sig längs vägen. Det finns goda utvecklingsmöjligheter eftersom vi hela tiden utvecklar tekniken i våra maskiner. Det är värdefullt för oss att behålla kompetensen inom företaget, säger Ulrika.

Stora steg framåt

På Trioworld har teknikutvecklingen tagit stora steg framåt och företaget är ledande i Europa när det gäller polyetenfilm för olika branscher och verksamheter.

– Vi är ett innovativt företag som vågar testa nytt. Vi hittar på olika lösningar som behövs inom industrin. Alla är delaktiga i hela processen och vi utvecklas hela tiden, säger Ulrika.