Sök bidrag till föreningsdrivna samlingslokaler
Senast uppdaterad 28 mars 2024
Fram till den 15 april är det möjligt för nya lokaler att ansöka om att ingå bland samlingslokalerna och ta del av bidraget.
Kommunen ger stöd till ett antal samlingslokaler som kan användas av föreningar och privatpersoner för möten och tillställningar. För föreningar som uppfyller kriterier för bidrag finns nu en möjlighet att ansöka om att ta del av stödet.
Så gör du för att ansöka
Ansökan görs via föreningsportalen och innan din förening kan ansöka behöver ni bli upplagda i systemet. Du som fyller i ansökan behöver skicka in en fullmakt från din förening för att använda systemet. Räkna med upp till en veckas handläggningstid från det att kommunen mottagit fullmakten innan du kan logga in. Ladda ner fullmakten. Pdf, 849.1 kB.På grund av GDPR behöver du skicka in undertecknad fullmakt via post.
Du hittar mer information på sidan om samlingslokaler.
Ansök senast 15 april
Ansökan behöver vara inskickad senast den 15 april för att ha möjlighet att ta del av bidrag nästkommande år.
Beslut om vilka samlingslokaler som ska vara bidragsberättigade tas av kommunstyrelsen på sista sammanträdet innan sommaruppehållet.
Om bidraget
Tillgången på obundna, öppna och tillgängliga mötesplatser för civilsamhällets organisering är en förutsättning för ett demokratiskt samhälle. Bidraget ska främja att det finns mötesplatser för föreningslivet och civilsamhället i hela kommunen. Bidraget är ett stödjande bidrag till de driftkostnader som är förknippade med att driva samlingslokalen och ska stimulera en hållbar utveckling.