Foto: MSB

Beredskapsveckan – så stärker du din beredskap i händelse av kris

Senast uppdaterad 25 september 2024

Beredskapsveckan pågår 23-29 september och syftar till att öka medvetenheten om hur man förbereder sig inför kriser. Ta del av våra tips för att stärka din egen beredskap.

Vårt samhälle måste fungera även vid samhällsstörningar, det vill säga olyckor, kriser eller krig. För att klara att ta hand om sig själv och sina närmaste, åtminstone i det inledande skedet av en kris, är det bra att förbereda sig.

Hemberedskap

Att ha hemberedskap innebär att kunna klara sig utan samhällets hjälp i en vecka. Det viktigaste att ha hemma är:

• Vatten och mat: Se till att ha mat och vatten som räcker för minst tre dygn. Vatten är särskilt viktigt eftersom det snabbt kan bli en bristvara vid kris.
  • Information/kommunikation: Ha tillgång till en batteridriven radio eller annan alternativ informationskälla om strömmen går, så att du kan få viktiga uppdateringar.
  • Värme och ljus: Värmeljus, ficklampor och batterier är bra att ha om elen slås ut.
  • Betalning och kontanter: Om ett betalningssätt eller kassasystem drabbas av avbrott så kan det bli svårt att köpa mat, drivmedel och medicin. Det är därför bra att kunna betala på flera olika sätt.
  • Första hjälpen: Ha ett välfyllt första hjälpen-kit för enklare skador och sjukdomar.

Varför är det viktigt med hemberedskap?

Genom att förbereda dig kan vi och andra myndigheter fokusera på att hjälpa utsatta grupper, de som mest behöver hjälp. Den viktigaste tillgången vid en samhällskris är andra människor. Du kan hjälpa till genom att exempelvis se efter att dina närstående, grannar och andra i din närhet är trygga och i säkerhet.

– Om det känns svårt och krångligt, börja med något litet och enkelt. Beredskap skapar vi tillsammans och det du tycker är besvärligt är självklart för någon annan. Vi är olika och kompletterar därför varandra när vi hjälps åt, säger Hanna Sveningsson, beredskapssamordnare.

8 uppsträcka armar.

Illustration: MSB

Din förening kan stärka beredskapen genom Beredskapschecken

Beredskapschecken från Leader Västra Småland riktar sig till ideella föreningar som vill stärka sin förmåga att hantera kriser. Föreningar kan ansöka om checkar på mellan 5 000 och 30 000 kronor, som kan användas för inköp av exempelvis mat, vatten, värmekällor eller utrustning. Det går också att söka pengarna för workshops och utbildningar av olika slag. Det kan vara första hjälpen, ätbara växter i naturen, brandskydd eller något helt annat. Syftet med Beredskapschecken är att förbättra den lokala beredskapen vid kriser som bränder, strömavbrott eller översvämningar.

Ansökan är öppen fram till 13 oktober. Fyll i ansökan på Leader Västra Smålands webbplats.

Leader Västra Småland

Leader är en metod för att utveckla landsbygden. Den utgår från att du som lever och verkar i vårt område vet bäst vad just din bygd behöver för att utvecklas. Leader Västra Småland är ett av flera tusen Leaderområden i EU.

Lokala företag och organisationer kan genom Leader söka pengar för att förverkliga projektidéer på landsbygden. Pengarna kommer från EU, staten och de kommuner som ingår i just vårt Leaderområde: Gnosjö, Gislaved, Vaggeryd och Jönköping (ej tätorten).

I styrelsen, som fattar beslut om vilka projekt som ska få stöd, sitter representanter från kommunerna, näringslivet och föreningslivet från alla våra kommuner.

Du hittar mer information om Leader Västra Småland på deras webbplats.

Om Beredskapsveckan

Beredskapsveckan är en temavecka som hålls vecka 39 varje år. Veckan leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka få invånarna att reflektera över sin beredskap och som kan göras för att stå rustade i händelse av kris, som exempelvis naturkatastrofer, elavbrott eller andra samhällsstörningar.

Var med och tävla!

I samband med årets Beredskapsvecka anordnar vi två spännande tävlingar; en för vuxna och en för barn. I prispotten har vi två böcker skrivna av författaren och överlevnadsexperten Herman Geijer samt jubileumsgåvor.

Två böcker med titlarna "Bli en zombieöverlevnadsexpert" och "Jakten på död oktober".

Rita din överlevnadshjälte

Vad skulle en överlevnadshjälte ha för krafter? Hur skulle den hjälpa till i en krissituation? Hur skulle den se ut? Vi bjuder in alla barn att rita sin egen överlevnadshjälte och skicka teckningen till oss! Hjälten kan ha alla möjliga superkrafter, kanske en ficklampa som aldrig slocknar, en magisk vattendunk eller något helt unikt som bara din hjälte kan.

Visa din hemberedskap

Hur ser din krisberedskap ut? Har du allt du behöver hemma om det skulle bli ett strömavbrott eller en annan krissituation? I denna tävling kan du antingen fota din krislåda eller beskriva i text vad du har hemma för att vara förberedd. Det kan vara allt från mat och vatten till smarta verktyg och personliga favoritsaker som hjälper dig i vardagen.

All information hittar du i nyheten om tävlingarna.

Telefontider

Besök receptionen