Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Dödsfall och begravning
Som anhörig kan du få hjälp hos begravningsbyrån, din bank och Skatteverket. Om du tillhör något religiöst samfund kan du få hjälp där. Det finns även några saker som vi på kommunen kan hjälpa dig med.
Om du drabbas av ett dödsfall och känner att du behöver hjälp och stöd så kan du hitta information i efterlevandeguiden som kan ge dig en del svar på de frågor du har.
Dödsboanmälan eller bouppteckning?
När någon har avlidit kallas den egendom som finns kvar efter den avlidne för kvarlåtenskap eller dödsbo. Dödsboet företräds oftast av någon anhörig till den avlidne.
Enligt svensk lag ska dödsboets tillgångar och skulder redovisas till Skatteverket inom fyra månader från dödsfallet i en så kallad bouppteckning. Om dödsboets tillgångar bara täcker begravningskostnader samt kostnader i samband med dödsfallet, kan bouppteckningen ersättas av en dödsboanmälan och den görs av kommunens socialförvaltning.
För att göra en dödsboanmälan kontaktar du socialkontoret, via kontaktcenter. En handläggare kommer att boka in ett besök, oftast ett hembesök i den avlidnes hem, där man tillsammans går igenom dödsboets tillgångar och skulder.
Ekonomiskt bistånd till begravnings- kostnader
Alla inkomster och tillgångar i dödsboet ska i första hand gå till begravningskostnaderna. Det är därför mycket viktigt att man inte rör de tillgångar som dödsboet har innan begravningskostnaderna är betalda. Har dödsboet inte tillräckligt med tillgångar för att täcka begravningskostnaderna kan dödsboet ansöka om ekonomiskt bistånd.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.