Direktkontakt
Har du en handläggare har du fått hens direktnummer. Dit kan du ringa under telefontiderna: helgfri måndag, onsdag och fredag, klockan 9.00-10.00.
Övriga tider ringer du till kommunens kontaktcenter.
Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Att söka ekonomiskt bistånd
Hjälpen du kan få, beror på din och din familjs ekonomiska situation. Rätten till ekonomiskt bistånd bygger på att du redan har ansökt om alla bidrag som du har möjlighet till. Ekonomiskt bistånd är en tillfällig lösning till självförsörjning.
Du kan även ansöka om ekonomiskt bistånd för begravningskostnad. Den ska i första hand täckas av tillgångarna i dödsboet.
Nya telefontider
Från den 1 november 2025 gäller nya telefontider till ekonomiskt bistånd.
Har du en handläggare har du fått hens direktnummer. Dit kan du ringa under telefontiderna: helgfri måndag, onsdag och fredag, klockan 9.00-10.00.
Övriga tider ringer du till kommunens kontaktcenter, telefon 0371-81000.
Innan du ansöker om ekonomiskt bistånd
- Om du är arbetslös ska du stå till arbetsmarknadens förfogande. Det innebär att du ska vara anmäld på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete.
- Du ska ansöka om de bidrag som du kan få, till exempel bostadsbidrag, barnbidrag, underhållsstöd, sjukpenning eller arbetslöshetsersättning.
- Om du betalar avgift för barnomsorg eller hemtjänst ska du kontrollera att din avgift är rätt i förhållande till den inkomst du har idag.
Tänk på att:
- Om du har pengar på banken, aktier eller fonder, bil, båt eller äger en bostad (villa, bostadsrättslägenhet eller sommarstuga) kan detta påverka rätten till ekonomiskt bistånd. Även insättningar till ditt konto, såsom swish, tas med i beräkningen.
- Du som studerar eller har eget företag har oftast inte rätt till ekonomiskt bistånd.
- Är du över 18 år och bor hemma hos dina föräldrar fyller du i ansökan som ensamstående. Du uppger bara dig själv och dina egna inkomster och utgifter.
Ansök om ekonomiskt bistånd via e-tjänst
Ansök via e-tjänsten nedan. Du använder samma e-tjänst oavsett om du söker ekonomiskt bistånd för första gången eller om det är en återansökan.
Tänk på att:
- Du behöver ha Mobilt BankID när du ansöker.
- Du kan skicka in fler handlingar i efterhand via e-tjänsten.
I e-tjänsten kan du följa ditt inskickade ärende och se:
- När din ansökan har kommit in.
- Vad beslutet blev och varför.
- Om, när och hur mycket pengar du får.
- Hur du överklagar ett beslut.
- Vem som är din handläggare.
Om du inte kan ansöka via e-tjänsten
Om du inte kan ansöka via e-tjänsten, använder du en blankett. Den hämtar du hos kontaktcenter i kommunhuset, Stortorget 1, Gislaved.
Efter ansökan om ekonomiskt bistånd
När du har skickat in din ansökan får du en tid för besök hos en handläggare. Vår ambition är att träffa dig/er senast två veckor efter det att du/ni lämnat in ansökan om ekonomiskt bistånd. Efter besöket och när ansökan är komplett fattar vi beslut. Det görs inom 5 arbetsdagar.
Har du ansökt via e-tjänsten ser du beslutet under ”Mina ärenden”. Har du ansökt på annat sätt skickas beslutet via post, vilket tar några extra dagar. Ekonomiskt bistånd beviljas enligt socialtjänstlagen.
Ekonomiskt bistånd
Makar/sambor är försörjningsskyldiga för varandra och bådas tillgångar och inkomster tas med i beräkningen. Riksnormen, exempelvis livsmedel, kläder och hälsa/hygien är lika för alla.
Det här kan du få ersättning för:
- Faktiska kostnader, exempelvis fakturor/kvitton för hyra, el, hemförsäkring eller bredband. Det beror på vad som ingår ingår i kostnaden för bostaden.
- Livsföring i övrigt, exempelvis läkarvård, tandvård eller glasögon.
Sker några förändringar i din/er ekonomi, om familjebilden ändras eller om någon flyttar ska detta meddelas, då det påverkar ersättningen.
Beslut och beräkning kommuniceras skriftligt. Tillsammans med beslutet får du information om hur du ska göra ifall du/ni vill överklaga beslutet.
Bra att tänka på
- Samla ihop dina papper (exempelvis kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg och avtal) och bifoga dem med din ansökan. Du kan bifoga dina papper som PDF-filer när du ansöker via e-tjänsten. Om du inte har digitala handlingar kan du lämna kopior i brevfacket utanför Åbjörnsgatan 2 i Gislaved.
- Logga in på e-tjänsten med din e-legitimation eller BankID. E-tjänsten når du dygnet runt från din mobil, surfplatta eller dator. Det är bara du som kan se uppgifterna i e-tjänsten när du loggat in.
- Fyll i dina uppgifter, signera med din e-legitimation eller BankID. Om ni är två som söker måste båda signera ansökan för att vi ska kunna handlägga den.
- Efter att du skickat in din ansökan kan du följa ditt ärende under "Mina ärenden" som du hittar högst upp i e-tjänsten.
Har du beviljats ekonomiskt bistånd och sökt via e-tjänsten kan du se utbetalningsdatum i ”Mina ärenden”. Datumet som finns angivet för utbetalning motsvarar inte alltid det datum som du får pengarna. Du behöver räkna med 1-3 bankdagars fördröjning.
Begravningskostnader
Begravningskostnader ska i första hand täckas av tillgångarna i dödsboet. Om de inte täcks kan du ansöka om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Innan du gör det ska du ha gjort en dödsboanmälan, eller en bouppteckning som du bifogar när du gör din ansökan.
Ansökan om ekonomiskt bistånd för begravningskostnader görs på en blankett, du hämtar den hos kontaktcenter i kommunhuset, Stortorget 1, Gislaved.
Skäliga kostnader för en enkel och värdig begravning uppgår till som mest 35 procent av ett prisbasbelopp. För gravsten med inskription, som mest 15 procent av ett prisbasbeslopp. Prisbasbeloppet för 2025 är 58 800 kronor.
Andra myndigheter du kan kontakta för hjälp och stöd
Kontakta din bank för att ansöka och beställa BankID
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.