Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Så säger lagen
Det finns flera olika lagar som styr vilket stöd och vilken hjälp du som kommuninvånare kan få inom omsorg och stöd. Här kan du läsa mer om de vanligaste lagarna som styr vår verksamhet.
Lagar som styr vår verksamhet
Socialtjänstlagen styr vilken omsorg du kan få hjälp med och den innehåller regler för hur kommunen ska hjälpa dig som inte kan få stöd på något annat sätt. Även stöd till anhöriga kan omfattas av socialtjänstlagen. Hjälpen som du kan få kallas för bistånd. Biståndet ska bidra till att du får en skälig levnadsnivå och ska utformas så att det stärker dina möjligheter att leva ett självständigt liv
Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS
Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, gäller personer med funktionsnedsättning som till exempel utvecklingsstörning, autism eller andra stora och varaktifa funktionsnedsättningar som påverkar det dagliga livet. För att ha rätt till en insats enligt LSS krävs att behovet inte tillgodoses på annat sätt.
Hälso- och sjukvården i kommunen
Gislaveds kommun ansvarar för hälso- och sjukvården för vissa patienter. Det handlar om patienter som bor hemma men inte kan ta sig till vårdcentralen själv. Dessa patienter omfattas av den kommunala hälso- och sjukvården, enligt överenskommelsen med Region Jönköping. Det kallas för hemsjukvård. Patienter som bor på vård- och omsorgsboende eller bostad med särskild service omfattas av den kommunala hälso- och sjukvården.
Hälso- och sjukvårdslagen innehåller övergripande mål och riktlinjer för hälso- och sjukvård. Den anger vilken vård som kommunen, regionen och andra vårdgivare är skyldiga att erbjuda. Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska den person som har störst behov ges företräde till hälso- och sjukvård.
Patientlagen för patientens ställning inom vården
Patientlagen har tagits fram för att stärka patientens ställning inom vården. I Patientlagen beskrivs bland annat att hälso- och sjukvården ska, så långt som det är möjligt, utformas och genomföras i samråd med patienten. I lagen beskrivs också att vårdpersonal ska ge den information som du behöver. Informationen ska vara anpassad till din situation och dina förutsättningar för att du ska kunna förstå och vara delaktig. Patienten ska även få information om exempelvis metoder för undersökning samt vård- och behandling.
Patientsäkerhetslagen för att ge god och säker vård
I Patientsäkerhetslagen beskrivs hur vårdgivaren, det vill säga den politiska nämnden, ska arbeta systematiskt för att kunna ge en god och säker hälso- och sjukvård. Det innebär att vårdgivaren ska vidta de åtgärder som behövs för att förebygga att patienter drabbas av vårdskador. Det kan ske genom ett förebyggande arbete med att identifiera risker men också att utreda och analysera inträffade händelser. Det gör vi för att vi ska ta tillvara på erfarenheterna så att bristerna inte upprepas.
Offentlighets- och sekretesslagen för din trygghet
Offentlighets- och sekretesslagen innehåller bestämmelser om hur myndigheter ska registrera, lämna ut och hantera allmänna handlingar. Här finns också regler om tystnadsplikt och förbud att lämna ut allmänna handlingar.
Om information omfattas av sekretess betyder det att vi inte får lämna ut uppgifter eller handlingar om dig till utomstående personer eller till någon annan verksamhet, varken muntligen eller skriftligen
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.