Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Retroaktiv avgiftskontroll
Retroaktiv avgiftskontroll innebär att hushållets anmälda inkomst jämförs med hushållets taxerade inkomst enligt Skatteverkets register. Avgiftskontrollen genomförs med drygt två års eftersläpning eftersom kommunen behöver ha tillgång till korrekta taxeringsuppgifter från Skatteverket. Under 2024 görs kontroll av avgifterna avseende 2022.
Rättvist med rätt avgift
Alla som har en barnomsorgsplacering har ansvar att meddela kommunen vilken inkomst hushållet har eftersom den är grunden för barnomsorgsavgiften.
Det är en rättvisefråga att hushåll behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller. Det är lika viktigt för oss att betala tillbaka som att kräva in pengar. Avgiftskontrollen säkerställer att alla betalar rätt avgift för sin barnomsorg.
Avgiftskontrollen
För att få fram vilket belopp du ska betala eller få tillbaka, delar vi den taxerade inkomsten med 12, vilket ger oss en genomsnittlig inkomst per månad. Om den inkomsten inte stämmer med den anmälda gör vi nya beräkningar av avgiften.
Belopp under 500 kronor på årsbasis kommer inte att faktureras eller återbetalas.
För låg avgift
Om jämförelsen visar att du betalat för låg avgift kommer du att få en faktura på mellanskillnaden. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. Om fakturan inte betalas, och du inte beviljats anstånd med betalningen, hanteras fakturan enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande. Fakturan skickas till den som står som fakturamottagare, men det är alltid vårdnadshavare som har betalningsansvar.
Ansök om anstånd om du behöver längre tid på dig att betala
Om du behöver längre tid på dig att betala fakturan än de 30 dagarna, kan du ansöka om anstånd. För att ansöka om anstånd ska du ta kontakt med kontaktcenter via e-post kommunen@gislaved.se eller telefon 0371-810 00. Om fakturan inte är betald efter anståndstidens utgång kommer den hanteras enligt kommunens ordinarie inkassoförfarande.
Om du inte tycker att fakturan stämmer
Om du anser att fakturan inte stämmer kan du motsätta dig fakturan skriftligt inom 14 dagar från fakturadatum. Beskriv noga vad det är du anser inte stämmer. En utredning görs och ett skriftligt svar skickas till dig.
Du skickar synpunkterna via e-post till kommunen@gislaved.se (ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden) eller till:
Gislaveds kommun
Utbildningsförvaltningen
332 80 Gislaved
För hög avgift
Om jämförelsen visar att du betalat för hög avgift kommer kommunen att betala tillbaka mellanskillnaden.
Du kommer att få ett brev där det står att återbetalning kommer att göras. Samtidigt får du information om hur du ska anmäla vilket konto du vill ha utbetalningen till.
Har du en skuld till kommunen kommer skulden att dras av från beloppet som ska återbetalas. Det kan innebära att ingen återbetalning sker.
Om information med kontouppgifter inte lämnas inom 30 dagar utgår vi ifrån att du haft inkomster under året som inte har kommit med i jämförelsen och att du därför anser att du inte ska ha någon återbetalning av avgiften.
Om du uppgivit inkomst till kommunen men jämförelsen med Skatteverkets register visar att du har haft mycket låg eller ingen inkomst alls, utgår kommunen från att den inkomst du uppgivit är rätt och ingen återbetalning kommer att ske.
Kontakta oss om du har frågor
Du kan även ställa frågor via e-post till kommunen@gislaved.se (ange "Avgiftskontroll" i ämnesraden) eller via telefon 0371-810 00.
Vanliga frågor och svar kring retroaktiv avgiftskontroll
Varför görs retroaktiv avgiftskontroll?
Genom avgiftskontrollen görs en uppföljning av att alla hushåll betalat rätt avgift. Det är en rättvisefråga att alla behandlas lika och betalar avgift enligt den taxa som gäller. Det är lika viktigt att betala tillbaka de avgifter som blivit för höga som det är att kräva in det som fattas.
Hur går avgiftskontrollen till?
Taxeringsuppgifter från Skatteverket hämtas. Efter det delas hushållets årsinkomster med 12 för att få fram en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten jämförs sedan med de inkomstuppgifter ditt hushåll har lämnat till kommunen. Om de beloppen inte är lika, betyder det att avgiften varit för hög eller för låg.
Om skillnaden mellan fakturerad avgift och beräknad avgift är mindre än 500 kronor på årsbasis kommer avgiften inte att faktureras eller återbetalas.
Vilka politiska beslut har fattats om avgiftskontrollen?
Barn- och utbildningsnämnden beslutade den 2 mars 2016, §20, att införa retroaktiv avgiftskontroll.
Varför kontrollerar ni två år tillbaka i tiden?
Skatteverkets taxeringsuppgifter finns inte tillgängliga tidigare.
Uppdateras inte min inkomst automatiskt?
Nej, inkomsten uppdateras inte automatiskt. Det är varje hushålls ansvar att meddela rätt inkomst och familjeförhållanden till kommunen.
Kan jag få pengar tillbaka om jag betalat för mycket avgift?
Ja, om jämförelsen visar att du betalat för hög avgift kommer kommunen att betala tillbaka mellanskillnaden. Om skillnaden mellan fakturerad avgift och beräknad avgift är mindre än 500 kronor på årsbasis kommer avgiften inte att återbetalas.
Om du uppgivit inkomst till kommunen men jämförelsen med Skatteverkets register visar att du har haft mycket låg eller ingen inkomst utgår kommunen från att den inkomst du uppgivit är rätt och ingen återbetalning kommer att ske.
Jag ska få tillbaka pengar. Kan ni dra av det på nästa barnomsorgsfaktura?
Nej, avgiftskontrollen kan inte kopplas ihop med den vanliga barnomsorgsavgiften.
Fakturan kommer under hösten.
Hur snabbt ska fakturan betalas?
Fakturan ska betalas inom 30 dagar från fakturadatum. Om den ordinarie fakturan betalas via autogiro kommer även denna faktura att betalas via autogiro.
Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med det underlag som finns på fakturan?
Du kontaktar oss via e-post till kommunen@gislaved.se (ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden) eller telefon 0371-810 00 så skickar vi ett mer detaljerat underlag till dig.
Jag tror inte att fakturan stämmer. Hur motsätter jag mig den?
Om du anser att underlaget inte stämmer kan du motsätta dig fakturan skriftligen. Det är viktigt att du är tydlig med vad du anser är fel. När ärendet har utretts skickas ett svar till dig.
Du skickar synpunkterna via e-post till kommunen@gislaved.se (ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden) eller till
Gislaveds kommun
Utbildningsförvaltningen
332 80 Gislaved
Jag kan inte betala hela fakturan på en gång. Hur gör jag?
Om du inte kan betala hela fakturan innan den förfaller ska du ta kontakt med kontaktcenter via e-post kommunen@gislaved.se eller telefon 0371-810 00.
Om fakturan inte betalats under anståndstiden får du en påminnelse innan ärendet skickas vidare till inkasso.
Stängs mitt barn av från barnomsorgen om jag inte betalar i tid?
Nej, inga barn kommer att stängas av från barnomsorgen på grund av obetalda fakturor från avgiftskontrollen. Efter en påminnelse kommer fakturan däremot gå till inkasso.
Vad har jag gjort för fel när jag måste betala tillbaka pengar?
Det vanligaste felet är att man inte ändrat sin inkomstuppgift när det blev en förändring. En annan vanlig orsak är att det finns flera delar i inkomsten som är skattepliktiga, men som inte anmälts. Många räkningsmottagare har inte angett sina familjeförhållanden enligt de regler som finns. En sammanboendes inkomst ska till exempel anmälas som inkomstgrundande för avgiften, även om den personen inte är vårdnadshavare för barnet.
Med inkomst menas alla skattepliktiga inkomster, till exempel inkomst av tjänst, OB‑tillägg, övertid, föräldrapenning, sjukpenning.
Inkomster som inte är skattepliktiga, till exempel studiestöd, försörjningsstöd, bidrag, etableringsstöd.
Vi har separerat. Vem ska betala fakturan?
Fakturan skickas till den som var fakturamottagare det år kontrollen avser. Det är fakturamottagaren som ansvarar för att fakturan betalas.
Hur kommer jag enklast i kontakt med er?
Du kan ställa frågor till oss via e-post till kommunen@gislaved.se (ange ”Avgiftskontroll” i ämnesraden) eller telefon 0371-810 00.
Många gånger går det snabbare för oss att besvara e-post än telefonsamtal. Vi rekommenderar därför att du i första hand e-postar oss dina frågor. Du får ett autosvar om att ditt ärende har kommit fram, och sedan kontaktar vi dig så fort vi kan.
Jag har inte tidigare fått information om att detta ska genomföras, hur har ni informerat?
Information har lämnats via lärplattformen Vklass. Information har även funnits på kommunens webbplats.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.