Trippelt firande på Åtteråsskolan
Senast uppdaterad 27 maj 2024
Visionsflaggan var i topp på Åtteråsskolans skolgård. Solen strålade och himlen var somrigt blå vilket gav de bästa förutsättningarna för både skolans årliga ”Tillsammansdag”, firande av kommunens jubileum samt firande av skolans höga andel legitimerade lärare.
Dagens program
Dagens program hade fokus på ordet tillsammans. Eleverna träffades i sina fadderklasser under olika aktiviteter, hade rast tillsammans på skolgården och sprang skolans vårrus.
Men vad tyckte eleverna om dagens program?
-Jag tycker allting är bra med tillsammandagen. Att vi får vara med förskoleklassen och måla målarbilder tillsammans och loppet, säger Noah och de andra eleverna nickar och håller med.
Kalle som går i förskoleklassen är med för första gången. Han håller med de äldre eleverna och tycker att allt är roligt under dagen.
Vi frågade eleverna om de kände till skolans vision som är en del av firandet och de svarade i kör:
-Trygghet, glädje, lärande och nyfikenhet!
Vision
Men varför ordet tillsammans?
Skolans vision ” På Åtteråsskolan arbetar vi tillsammans för trygghet, glädje, lärande och nyfikenhet”, ligger till grund när skolans trygghetsteam, bestående av skolans skolkurator samt en lärare från varje arbetslag, planerar aktivitetsdagen med ett program som väver samman skolans personal och elever.
Under läsåret hålls skolans vision levande i hela verksamheten, från förskoleklass till årskurs 3 och fritidshemmen. Under läsåret har skolan två tillsammansdagar där eleverna "duschas" lite extra i värdegrundsarbetet.
Lärarna gör skillnad
Efter skoldagens slut fortsatte firandet med personalen som bjöds på tårta av rektor Eva Kiratsopoulou och biträdande rektor Margareta Göransson. Firandet var utifrån resultatet från Skolverket som visar att Åtteråsskolan har 80% legitimerade lärare jämfört med rikssnittet (72,4%) och länssnittet (72,1%). Rektorerna lyfte att skolans höga behörighet inte bara är en siffra utan ett bevis på lärarnas gemensamma kompetens, engagemang och professionalism.
-Lärarnas motiverade arbete och insatser gör verklig skillnad för vår organisation, våra elever och för alla vi arbetar för. Det är viktigt att uppmärksamma, säger Eva.
Eva och Margareta är stolta skolledare som påpekar att lärarlegitimationen är en kvalitetsstämpel på att pedagogen har pedagogiska och didaktiska kunskaper. De berättar att lärarlegitimiteten successivt har höjts de senaste åren, vilket tyder på att befintlig personal trivs och stannar kvar på skolan samt att behörig personal söker sig till Åtteråsskolan.
-Tillsammans arbetar vi med fokus på hur vi ska få våra elever att lära sig så mycket som möjligt och må så bra som möjligt, avslutar Eva.