Digitalt läromedel förvandlar matematiken
Senast uppdaterad 26 juni 2024
Digital mattebok, kan det verkligen fungera? Alldeles utmärkt om du frågar Ted Sandquist, förstelärare på Ekenskolan i Anderstorp.
Sedan flera år tillbaka har Magma varit en del av utbildningsförvaltningens uppsättning digitala verktyg. Men vad är Magma?
Magma är en förlängning av den analoga matteboken. Den ersätter inte matteboken men det är ett fantastiskt kompletterande verktyg, svarar Ted.
Hitta nuläge
Ted använder ofta Magma för att hitta ett nuläge hos eleverna men också får att se hur långt de kommit. Till exempel inför nationella proven körde Ted ett fördiagnos-test för att se hur eleverna egentligen låg till och vad behöver de träna mer på?
Det är superviktigt för mig att ge mina elever de bästa förutsättningarna och det känner jag att jag kan göra med Magma som komplement i min undervisning, säger Ted.
Tydlig återkoppling
Ted delar med sig av bilder inifrån verktyget. Bilden ovan berättar för Ted hur hans klass låg till enligt den fördiagnos som de gjorde. Han valde ut en fördiagnos från Förstå och använda tal, bestående av ett stort antal uppgifter. Som man ser på bilden så är vissa områden rödmarkerade (många elever klarade inte dessa), här lade man extra fokus och tränade intensivt inför nationella proven under ett par veckors tid.
De delar som Ted och hans elever fokuserade extra på kunde han sedan följa upp för att se om den riktade satsningen gjorde någon skillnad. Eftersom alla områden nu var gröna var resultatet av satsningen verkligen lyckad.
Visa i helgrupp
Varför har du fastnat för verktyget Ted? Den största vinsten är att man kan visa hela gruppen hur de ligger till, man får upp resultaten anonymiserat och kan verkligen visa elevern. Det blir både en sporre för dem att ta tag i de delar som är röda och ett beröm att det är många som är gröna. De tycker att det är toppen och diskussionerna blir produktiva och fokuserade på att bli bättre, svarar Ted.
Som pedagog får man också en fantastisk insyn i hur eleverna jobbar och tänker.
Ted plockar fram en bild på några uppgifter som klassen arbetat med. Här ser man att majoriteten av eleverna hade problem med uppgift nummer 21. Då kan man som pedagog klicka sig vidare och se hur eleverna försökte lösa uppgiften.
Allt samlat
Här är 6 olika elevlösningar på uppgift 21. Istället för att samla in alla matteböcker och sedan jämföra alla lösningarna i deras böcker så ser jag dem direkt i ett fönster, förklarar Ted.
Jag kan dessutom får upp elevernas olika lösningar anonymiserat och diskutera dem i klassen för att ytterligare vidga förståelsen för matematiskt tänk.
Jag använder det på så många olika sätt, skrattar Ted.
- Starta upp ett område och få dirket återkoppling på elevernas kunnande.
- Jag kan kräva utträkningar av eleverna, de kan inte lämna in om det inte finns en uträkning.
- Det finns uppläsning, på olika språk. Matematikspråket är universellt så det kompletterar att kunna få uppgiften på sitt modersmål.
- Jag slipper alla papper och böcker, jag har allt samlat i plattan.
- Det är en ynnest att kunna arbeta både digitalt och analogt.
Nyfiken?
Är du nyfiken på Magma?
Ta kontakt med kommunens IKT-pedagog Elida Barkman, antingen via mail elida.barkman@edu.gislaved.se eller via 0371-829 23.