
Hela gruppen på plats inne i EU-parlamentet.
På plats i Strasbourg
Senast uppdaterad 13 februari 2025
Hur hamnade 10 elever från Gislaveds gymnasium i EU-parlamentet i Strasbourg? Ja, det kan man undra! Svaret är att de vann en plats i Euroscola.
Sedan 2017 är Gislaveds gymnasium Ambassadörsskola för Europaparlamentet. Det är Therese Johansson, lärare i Svenska och Samhällskunskap, som bestämde sig för att bli EU-skolambassadör och därefter certifiera skolan. Det tog ett år med utbildning i både Stockholm och Bryssel.
– Man vill gärna skicka med eleverna något extra när de ska ut i livet, och detta känns som en bra erfarenhet att kunna ge dem, berättar Therese.

Helene Bernhardsson och Therese Johansson, ansvariga lärare på resan.
Juniorambassadörer
På skolan driver Therese en förening med juniorambassadörer. Det är en grupp elever som fördjupar sig i demokrati- och Europafrågor samt deltar i olika aktiviteter. Eleverna har bland annat gjort en film inför EU-valet, haft en workshop för anpassad gymnasieskola, haft föreläsning för behandlingshemmet IRIS, anordnat skolval till Europaparlamentet, ordnat europeisk matvecka i skolrestaurangen, frågesport och skaffat instagramkonto för informationsspridning. Det är på den vägen de vann en plats i Euroscola – Tack vare allt sitt hårda arbete.

Utanför parlamentet i Strasbourg. Filip Josephson, Leon Löfman, Elias Gunnarsson, Leo Magnusson, Petter Vesterlund Andersson, Sakarias Hall, Selma Wästman, Ida Skär och Nellie Manojlovska.
Zero Pollution
I Europaparlamentet i Strasbourg var det The EU:s Zero Pollution ambition som var ämnet för dagen och schemat var pressat.
– Man hade väldigt kort tid på sig att äta, men annars var det välorganiserat och bra. Vi fick både lunch och efterrätt, men efterrätten hann man knappt inte äta, skrattar Petter Vesterlund Andersson.
När eleverna anlände till parlamentet fick de varsitt armband, det fanns fyra olika färger.
– Armbandens färg avgjorde var vi skulle sitta i plenisalen och vilken grupp vi skulle ingå i när vi diskuterade EU:s mål om nollutsläpp, berättar Seldin Kandic.

Det blev lite skratt när man såg sig själv på bild inne i parlamentet.
Snabba samtal
– Vi hade ungefär 15 minuter på oss att prata med de som hade samma armband. Då skulle vi komma fram till vilken ståndpunkt vi skulle ha och vilka förslag som vi skulle föra fram i debatten. Man kunde välja mellan att vara för, emot, osäker eller kompromissvillig, säger Petter Vesterlund Andersson.
Totalt var det cirka 700 elever på plats i plenisalen i Strasbourg. De kom från samtliga medlemsländer plus Storbritannien och kandidatländerna.
– Man fick verkligen träna på sin engelska. Det kunde vara riktigt svårt att förstå vissa länders uttal, men det var nyttigt, menar Nellie Manojlovska.

Det fullspäckade schemat!
Diskussioner kring utsläpp
Under dagen fick eleverna diskutera med varandra och komma med förslag på hur man ska göra för att minska utsläppen till en nivå som inte längre utgör en fara för människors hälsa och de naturliga ekosystemen. Dessa förslag fick eleverna sedan presentera i plenisalen och rösta om. Exempel på förslag var att företag ska ta ett större ansvar för sina utsläpp och att mikroplaster ska minska med 50 procent.
– Många av de elever som var där från andra länder brann verkligen för miljön och var superpålästa, säger Nellie.

Ida Skär, Nellie Manojlovska och Selma Wästman.
Eleverna från Gislaved tyckte också att det var intressant, men det som verkligen hade triggat dem skulle vara om det hade handlat om kvinnors rättigheter, jämställdhet och fred.
– DET hade varit väldigt intressant. Under den öppna frågestunden med Europaparlamentets vice president Esteban Gonzáles Pons (ES) pratade vi om just det. Det kom upp naturligt, berättar klassen tillsammans.
– Man fick höra hur det var i andra länder, hur tjejer upplevde sin situation, det var väldigt intressant och lärorikt. Man förstod att det är väldigt olika i olika länder, berättar Ida Skär.

Therese, i mitten, med sin vinst från tävlingen inne i parlamentet.
Jämställdhet och fred
Om eleverna från Gislaved får bestämma skulle de nästa gång vilja besöka EU-insitutionerna i Bryssel och då diskutera jämställdhet och fred!
Inte nog med resan till Strasbourg. I april ska de vara med i ett rollspel som Europa Direkt-kontoren i Jönköping och Halmstad anordnar. Utöver Gislaveds gymnasium kommer även Sannarpsgymnasiet i Halmstad, Finnvedens gymnasium i Värnamo och Aranäsgymnasiet i Kungsbacka att delta. Eleverna kommer att agera europaparlamentariker och temat i rollspelet är sociala mediers påverkan samt om ungas skärmtid ska begränsas genom lagstiftning. Gislaveds gymnasieelever kommer bli tilldelade ett land och de ska sedan läsa in sig på hur just det landet resonerar i frågan. Under rollspelet kommer de sedan debattera, diskutera och försöka komma med lösningar på de sociala mediernas negativa effekter.
Intressant ämne
Eleverna tycker att detta ämne ska bli mycket intressant eftersom det är något som ligger nära dem själva.
– Det kommer bli intressant med tanke på att många snittar minst 4 timmar om dagen, skrattar Selma Wästman.

Hela resan var en upplevelse och gruppen fick fina minnen tillsammans.
Det roligaste med resan
Är det några roliga grejer som ni kommer minnas lite extra från Strasbourg?
Eleverna fnissar lite och tittar på varandra.
– Helene var med och hon pratar franska och det var tur, för fransmännen kan vara lite otrevliga. Sedan vann Therese ett quiz så hon fick ta plats framför hela parlamentet! Det var roligt.
– Just det, 12 timmar resa till Strasbourg, den var spännande – det tog såååå lång tid, många byten, buss, tåg, flyg och sedan buss igen. Vänta eller springa emellan, lite förseningar också. Det var en upplevelse! berättar de om vart annat och skrattar.
Följ juniorambassadörerna på Instagram
Vi gratulerar EK23B till en fin insats – Grymt jobbat!
Är du nyfiken på juniorambassadörerna på Gislaveds gymnasium? In och följ dem på Instagram, du hittar dem på @gardet.juniorambassadorer.