
Enorm kreativitet på Gullviveskolan.
Pepparkaksbyn växer fram på Gullviveskolan
Senast uppdaterad 17 december 2025
Doften av nygräddad pepparkaka sprider sig på Gullviveskolan, och den syn som möter besökaren är minst sagt magnifik – en hel by av pepparkakshus!

Årskurs 6 designar, bakar och bygger
Bakom detta imponerande projekt står eleverna i årskurs 6, som lagom till jul har arbetat ämnesöverskridande för att skapa sina egna pepparkakshus.

Arbetet började på bildlektionerna där eleverna skissade sina idéer. Därefter tog tekniken vid, där ritningar utifrån skisserna gjordes. Slutligen blev idéerna verklighet på hemkunskapen, där husen bakades med hemmagjord pepparkaksdeg och dekorerades med kristyr och godis.

I år har alla klasser i årskurs 6 deltagit, och kreativiteten har varit på topp – resultatet är dekorativa och häftiga husbyggen som tillsammans bildar en hel pepparkaksstad.

En uppskattad tradition
Projektet har blivit en uppskattad tradition på Gullviveskolan och har pågått i 5–6 år. Helena Karlsson har haft huvudansvaret, med stöd av Maria Miletak Yaghi, som har erfarenhet av liknande projekt sedan tidigare.
Vi älskar julen och att se hela den fina staden växa fram – det är en sådan glädje, berättar Helena.

Helena Karlsson och Maria Miletak Yaghi framför pepparkaksbyn.
En av de största utmaningarna för eleverna var att limma ihop alla delarna så att husen höll ihop. I år valde man att använda limpistol istället för bränt socker, som blir väldigt varmt och kan vara riskabelt. När husen väl stod stadigt fick eleverna dekorera med stor fantasi, och resultatet talar för sig själv.

Så många pepparkakshus att de till och med fick stå i fönstren.
Vem vinner?
Som avslutning har klasserna i årskurs 4 och 5 fått rösta på det coolaste huset – vinnaren utses på fredag (18 december). Projektet är ett fint exempel på hur man kan kombinera kreativitet, samarbete och julstämning i undervisningen.