Gislaveds kommun logotyp

Så arbetar vi för en trygg kommun

Senast uppdaterad 03 mars 2025

Händelser i vår omvärld kan väcka oro och frågor om trygghet och säkerhet. Kommunen arbetar kontinuerligt med att stärka vår beredskap och tryggheten för alla invånare.

Det som händer i vår omvärld påverkar oss och kan skapa både rädsla och osäkerhet. Den tragiska händelsen i Örebro är en påminnelse om vikten av ett systematiskt och långsiktigt säkerhetsarbete.

I kommunen arbetar vi långsiktigt och systematiskt med dessa frågor för att skapa en säker miljö för både invånare och medarbetare.

Kommunens säkerhetsarbete leds av enheten för säkerhet, kunskap och analys, som har i uppdrag att samordna, utveckla och följa upp arbetet. Genom förebyggande insatser, utbildning och samverkan med andra aktörer arbetar vi kontinuerligt för att stärka tryggheten i våra verksamheter.

– För oss är det viktigt att säkerhetsarbetet bidrar till trygghet på flera nivåer – en säker arbetsmiljö för våra medarbetare, en trygg utemiljö för våra invånare och en välkomnande och säker miljö för besökare, säger Matilda Johansson, säkerhetschef.

Krisberedskap

Kommunen har en central roll vid hantering av kriser och har handlingsplaner och beredskap för vad vi ska göra när en kris inträffar.

Kommunens krisledningsstab - redo att agera vid allvarliga händelser

Vid en kris har kommunen möjlighet att aktivera en krisledningsstab som enbart fokuserar på att hantera krisen och dess konsekvenser. I staben ingår tjänstemän från flera olika verksamhetsområden, och de som deltar är utpekade i förväg för att säkerställa en snabb och effektiv hantering. Krisledningsstaben aktiverades till exempel vid invasionen av Ukraina, under coronapandemin och stormen Gudrun.

Kommunalt krisstöd

Kommunalt krisstöd (tidigare kallat POSOM) är en del av kommunens samlade beredskap i händelse av olyckor och katastrofer. Inom krisstödet finns frivilliga från socialförvaltningen, utbildningsförvaltningen, räddningstjänsten, polisen, primärvården och olika trossamfund finns representerade.

Kommunalt krisstöds roll:

  • Ge drabbade information om det inträffade, vad som kommer att hända den närmaste tiden och vilken hjälp kommunen kan ge dem.
  • Upprätta stödcenter dit drabbade kan vända sig.
  • Finnas till som medmänskligt stöd.

Skolpersonal utbildas i inrymning

En central del i säkerhetsarbetet är utbildning och övning. Mycket av arbetet har hittills fokuserat på grundskolan och gymnasiet, men säkerheten ses också över inom förskola, vuxenutbildning och andra kommunala verksamheter.

Skolpersonal har fått utbildning i hur de ska agera vid allvarliga händelser, inklusive pågående dödligt våld. Utbildningarna anpassas efter verksamhetstyp – en förskola har exempelvis andra förutsättningar än en vuxenutbildning, berättar Matilda.

– Det går aldrig att helt förebygga kriser, men vi och verksamheterna utbildar oss och övar oss på att hantera dem. Det är ett ständigt pågående arbete, säger hon.

Kommunikation en viktig del i krissituationer

I händelser som väcker oro är snabb och tydlig information avgörande. Förutom vår webbplats och sociala medier, har kommunen etablerade kommunikationskanaler för att nå ut till både elever, vårdnadshavare och personal i våra verksamheter. Genom att ha väl inarbetade rutiner för kommunikation kan vi bidra till trygghet och undvika onödig ryktesspridning.

Viktigt att vara källkritisk

I samband med allvarliga händelser sprids ofta rykten och osäker information. För att undvika onödig oro och missförstånd är det viktigt att endast dela bekräftad information från betrodda källor, såsom polis, kommunen eller krisinformationsplattformar.

Kommunens förebyggande arbete

Förutom enheten för säkerhet, kunskap och analys, är det flera av kommunens verksamheter och andra aktörer i samhället som tillsammans jobbar mot en tryggare kommun i det förebyggande arbetet.

SSPF

Socialtjänst, skola, polis, fritid (SSPF) arbetar gemensamt med förebyggande arbete riktat mot ungdomskriminalitet och ungdomar i riskzon för kriminalitet. Tillsammans med vårdnadshavare, ungdom och andra samverkansaktörer syftar arbetet till att bidra till en positiv utveckling för en ungdom som har eller riskerar att hamna snett. Målet är att ungdomar i kommunen ska ha en fungerande skolgång och leva ett liv fritt från kriminalitet och droger. Målet är också att förhindra och minimera ungdomars brottslighet, drogmissbruk och andra riskbeteenden.

Läs mer om arbetet på sidan om SSPF.

Effektiv samordning för trygghet (EST)

Sedan 2021 arbetar kommunen utifrån arbetsmetoden EST som syftar till att ge en bild av läget i samhället genom gemensamma lägesbilder. Arbetet går ut på att olika aktörer i samhället, exempelvis polis, socialtjänst, skola och bostadsföretag, rapporterar in sin bild av läget. Utifrån lägesbilderna görs sedan en analys och förslag på åtgärder tas fram. Sådana åtgärder kan exempelvis vara ökad polisnärvaro i ett visst område eller informationsinsatser riktade mot en viss målgrupp.

Läs mer om arbetet på sidan om EST.

Stöd vid oro

En händelse likt den som inträffat i Örebro skapa oro, kanske framför allt hos barn och elever. Personal och elevhälsa finns alltid tillgängliga för att prata med den som har frågor, känner oro eller behöver stöd. Även du som vårdnadshavare är välkommen att höra av dig till ditt barns skola.

Det finns också organisationer du kan vända dig till för att få stöd:

Akuta situationer – när ska man agera?

Vid en akut situation, ring alltid 112. Om du ser något misstänksamt men det inte är akut, kan du tipsa polisen på 114 14.

Om du känner oro för någon i din närhet, kanske en person som mår dåligt eller uttrycker oroande tankar, kan det vara bra att ta kontakt med någon som kan hjälpa. Det kan vara skolan, socialtjänsten eller polisen, beroende på situationen. Att reagera i tid kan göra skillnad.

Kontakta kommunen

När du inte kan lösa ditt ärende genom vår webbplats är du välkommen att kontakta oss. Du kan ringa, skicka e-post eller fysiskt besöka oss.

Öppettider i kontaktcenter

Telefontider

Måndag

08.00-16.00

Tisdag

09.00-15.00

Onsdag

09:00-15.00

Torsdag

09.00-15.00

Fredag

09.00-15.00

Lunchstängt:

12.00-12.30

Besök receptionen

Måndag 8.00-16.00

Tisdag-Fredag 9.00-16.00

Andra öppettider kan förekomma i samband med helgdagar.

Dag innan röd dag är telefonen och receptionen öppet 08.00-12.00.