Kontaktcenter
Skicka e-post till kommunen (e-postmeddelanden blir en allmän handling)
Ring kontaktcenter på telefon: 0371-810 00
Felanmälan och synpunkter
Ställ en fråga
Lämna en synpunkt eller gör en felanmälan
Personlig assistans LSS
Du som har en funktionsnedsättning kan få personlig assistans för att öka dina möjligheter att leva ett självständigt liv. Det är ett personligt utformat stöd i din vardag.
Personlig assistans är till för dig som har stora och varaktiga funktionshinder och behöver hjälp med din personliga hygien, måltider, att klä av och på sig, att kommunicera med andra eller andra grundläggande behov.
En personlig assistent hjälper dig med det som du inte klarar av på egen hand. Stödet ges av en begränsad grupp, och tillsammans planerar ni hur stödet ska ges. Har du fyllt 66 år kan du inte få personlig assistans, men du kan ansöka om hemtjänst. Läs mer om hur du kan ansöka om hemtjänst.
Du väljer vem som ska ge stödet
Du väljer själv om Gislaveds kommun eller en privat assistansanordnare ska ge stödet. Den privata assistansanordnaren måste ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) för att få bedriva verksamhet.
Läs mer om privat assistans på Inspektionen för vård- och omsorg
Ansökan om personlig assistans
Här kan du läsa mer om vad som gäller för ansökan och hur du ansöker.
Information till privata assistanssamordnare
Ersättning för merkostnader vid ordinarie assistents sjukfrånvaro (LSS)
Privata assistansanordnare kan ansöka om ersättning för merkostnader som uppstår när en ordinarie assistent är sjuk. Ersättning lämnas endast för faktiska merkostnader som styrks med inkomna underlag.
Förutsättning för ersättning är att en vikarie har anlitats och att assistans faktiskt har utförts. Detta följer av Högsta förvaltningsdomstolens dom (mål nr 6356-14).
Vem ansöker?
Den enskilde ska ansöka vid varje sjuktillfälle.
Den enskilde kan lämna fullmakt till sin assistansanordnare om rätt att ansöka, ta emot ersättningen och ta del av beslutet.
Så ansöker du
Använd vår E-tjänst för att ansöka
E-tjänsten publiceras inom kort
Om du inte kan använda E-tjänsten kan du skicka in din ansökan via post. Ladda ner blanketten, ansökan om ersättning i samband med ordinarie assistents sjukfrånvaro. Pdf, 215.9 kB.
Postadress:
Gislaveds kommun
Enheten för Myndighet, Vuxen och Funktionsstöd
332 80 Gislaved
Kommunen utreder alla ansökningar enligt 9 § 2 LSS. Vi kan begära kompletteringar om det behövs.
Underlag som ska bifogas
- Fullmakt där det framgår vem som har rätt att ansöka och ta emot ersättningen.
- Specifikation av merkostnader.
- Sjuklista som visar vem som varit sjuk och vem som vikarierat.
- Anställningsavtal för både ordinarie assistent och vikarie.
- Löneutbetalningar för både ordinarie assistent och vikarie, inklusive redovisning av sociala avgifter och avtalsbundna kostnader (i procent).
- Tidsredovisning för både ordinarie assistent och vikarie.
- Grundschema och eventuella schemaändringar (markera ordinarie assistent).
- Tidrapport med markeringar som visar ändringar i planeringen.
- Läkarintyg från och med dag 8.
- (Vid behov) Underlag som visar fördelning av kostnader mellan stat och kommun under covid-19.
Sidans innehåll senast uppdaterat:
Saknar du något på denna sida?
Saknar du någon information på denna sida, eller om du har någon synpunkt på hur vi kan förbättra den vill vi gärna veta det. Dela med dig av dina tankar genom att fylla i formuläret.