Lokal lägesbild mars 2024

Senast uppdaterad 05 april 2024

Fortsatt arbete kring bostadsområdet Trasten

Polisen fortsätter jobba i med hög närvaro i bostadsområdet Trasten. Den 21 mars hölls det även en presentation och workshop kopplat till en utredning som har gjorts kring bostadsområdet. Vid detta möte deltog bland annat polis, kommunala tjänstepersonal och aktörer som har verksamhet i området. Syftet med utredningen har varit att ta fram kunskap som kan användas för utvecklandet av brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser i bostadsområdet Trasten, samt få ökad förståelse för effekter som tidigare kommunala insatser har gett.

Föräldramöte i Smålandsstenar

Kopplat till skadegörelserna i Smålandsstenar under föregående månad kallade skola och områdespolis ungdomarnas vårdnadshavare till möte tisdagen den 26 mars. Fler aktörer deltog i mötet exempelvis representanter från näringslivet och fält. Mötet sågs som väldigt positivt och det kommer ske en uppföljning av mötet i maj med samtliga aktörer inbjudna.

Slagsmål mellan elever

Den 19 mars inträffade det ett slagsmål mellan flera elever Segerstadsskolan och Ölmestadsskolan. Rektorerna på båda skolan är medvetna om bråket och genom samverkan mellan skola och fält kunde ett ytterligare planerat slagsmål förhindras. Områdespolisen var också inkopplade och agerade stöd vid incidenten. Samverkan mellan fält och områdespolis upplevs överlag ha utvecklats på ett positivt sätt under den senaste perioden och det anses finnas ett väldigt tryggt samarbete sinsemellan.