Lokal lägesbild maj 2024

Senast uppdaterad 25 juni 2024

Koppling mellan bostadsinbrott och misstänkt ”falska” larmförsäljare

Vi ser en ökning av bostadsinbrott i lokalpolisområden och polisen har under samma period även fått in uppgifter om misstänkt ”falska” larmförsäljare. Larmförsäljarna har knackat på och ställt ingångna frågor om befintliga larm och även ifall det finns tex hundar i hushållet. Det kan inte uteslutas att det finns ett samband mellan dessa företeelser och att ”larmförsäljningen” har skett i rekognosceringssyfte. Vi vill uppmana till försiktighet med att avslöja uppgifter om eventuella bostadslarm samt vilka säkerhetsåtgärder ni vidtar i övrigt i ert hushåll. Information sprids genom både polisens sociala medier och kontaktpersoner till lokala grannsamverkansområden.

Appen Ung i Gislaved har lanserats

Den nya appen Ung i Gislaved har lanserats. Appen är till för den som är ung i Gislaveds kommun. Här kan unga hitta mötesplatser, fritidsaktiviteter, nyheter, evenemang och annat viktigt. Användaren kan även lämna förslag på vad kommunen kan förbättra och göra för de som är unga. Appen är framtagen av enheten för Öppen fritid som består av fritidsgårdarna och fältverksamheten i Gislaveds kommun.

Lyckad motorträff

Omkring 60 a-traktorer deltog under motorträffen som genomfördes den 6:e juni. Räddningstjänst, områdespolis, fältsekreterare, fritidsledare och andra samarbetsparter fanns på plats. Vid tillfället lottades flera tankkort ut och det delades ut priser i en tävling om vem av deltagarna som hade finast a-traktor. Tävlingen bedömdes av fältsekreterare och fritidsledare som fanns på plats och den som vann fick ett presentkort för att ta körkort på trafikskolan. Dagen blev mycket lyckad och ungdomarna gavs även möjlighet att ge önskemål inför nästa års motorträff.

Utbredd skadegörelse vid Törås förskola i Anderstorp

Det har varit utbredd skadegörelse vid Törås förskola i Anderstorp. Fönster har krossats, stuprör rivits ner, utemöbler sönderslagna och det har eldats på gården samt till viss del på fasaden. Det har även varit nedskräpning och lämnats kvar snus, tobak och alkoholhaltiga dryckesburkar. Vid ett tillfälle uppstod det även en oro bland personal då ungdomar upplevdes trakassera personal genom att filma under arbetstid. Som en åtgärd har fastighetsavdelningen beställt extrabevakning från Securitas. Polisen och fält har också kännedom kring incidenterna och har satt platsen som en hot spot.

Besök och telefon

11.30-12.30